Για την ταινία “Σε Πόλεμο” (του Δημήτρη Κατσορίδα)

«ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ»

Του Δημήτρη Κατσορίδα

«Αν αγωνιστείς, μπορεί να χάσεις. Αν δεν αγωνιστείς, έχεις ήδη χάσει». Με αυτό το απόφθεγμα του Μπρέχτ ξεκινά η ταινία, με τίτλο «Σε πόλεμο» (2018).

Και πράγ­μα­τι, δεί­χνει τον πό­λε­μο ανά­με­σα στους ερ­γα­ζό­με­νους της πο­λυ­ε­θνι­κής εται­ρεί­ας Περέν, σε μια επαρ­χία της Γαλ­λί­ας, και στην Διοί­κη­ση της εται­ρεί­ας. Η εν λόγω εται­ρεία, γερ­μα­νι­κών συμ­φε­ρό­ντων, απο­φα­σί­ζει να κλεί­σει το ερ­γο­στά­σιο πα­ρα­γω­γής ανταλ­λα­κτι­κών αυ­το­κι­νή­των, πε­τώ­ντας στην ανερ­γία 1.100 ερ­γα­ζό­με­νους, αθε­τώ­ντας τις υπο­σχέ­σεις που τους είχε δώσει ότι αν μειω­θούν οι μι­σθοί τους θα δια­τη­ρή­σει το ερ­γο­στά­σιο ανοι­χτό. Το πρό­σχη­μα για το κλεί­σι­μο του ερ­γο­στα­σί­ου είναι το γνω­στό: «το δυ­σμε­νές διε­θνώς αντα­γω­νι­στι­κό πε­ρι­βάλ­λον».

Οι ερ­γα­ζό­με­νοι, έχο­ντας ως ηγέτη τον Λοράν Αμε­ντεό, αρ­νού­νται να δε­χτούν την από­φα­ση της διοί­κη­σης, επι­ση­μαί­νουν ότι η εται­ρεία είναι κερ­δο­φό­ρα, πως τα στε­λέ­χη λαμ­βά­νουν υψη­λό­τα­τους μι­σθούς, ενώ καυ­τη­ριά­ζουν και το μέ­γε­θος των με­ρι­σμά­των που απο­δί­δε­ται στους με­τό­χους.

Έτσι, ξε­κι­νούν ένα μα­κρο­χρό­νιο αγώνα, που δι­ήρ­κε­σε τρεις μήνες, προ­κει­μέ­νου να δια­τη­ρή­σουν τις θέ­σεις ερ­γα­σί­ας τους. Δεί­χνει πως στα­δια­κά κλι­μα­κώ­νε­ται ο αγώ­νας και πως εφαρ­μό­ζουν όλες τις δια­θέ­σι­μες με­θό­δους δρά­σης: δια­πραγ­μα­τεύ­ο­νται με την ερ­γο­δο­σία και το κρά­τος, εξα­σκούν πιέ­σεις μέσω της νο­μο­θε­τι­κής οδού, κά­νουν δια­δη­λώ­σεις, ενη­με­ρώ­νουν τους εκ­προ­σώ­πους της το­πι­κής αυ­το­διοί­κη­σης της πε­ριο­χής, κα­τα­λαμ­βά­νουν το ερ­γο­στά­σιο για να εξα­σκή­σουν πιέ­σεις μπλο­κά­ρω­ντας την πα­ρα­γω­γή, ζη­τούν συ­νά­ντη­ση με τον Πρό­ε­δρο της Δη­μο­κρα­τί­ας, επε­ξερ­γά­ζο­νται θέ­σεις και προ­τά­σεις, δη­μο­σιο­ποιούν το πρό­βλη­μά τους στα media, ενη­με­ρώ­νουν τους ερ­γα­ζό­με­νους και σε άλλα ερ­γο­στά­σια του Ομί­λου κα­λώ­ντας τους σε συ­μπα­ρά­στα­ση, και γε­νι­κά προ­ω­θούν τα αι­τή­μα­τά τους με κάθε τρόπο. Την ίδια στιγ­μή η ται­νία δεί­χνει την αναλ­γη­σία της ερ­γο­δο­σί­ας, η οποία αντι­με­τω­πί­ζει τους μι­σθω­τούς σαν «οι­κο­νο­μι­κές με­τα­βλη­τές» χωρίς να υπο­λο­γί­ζει τις αν­θρώ­πι­νες ανά­γκες, καθώς επί­σης τις αγω­νί­ες των ερ­γα­ζο­μέ­νων, τα οι­κο­νο­μι­κά προ­βλή­μα­τα που αντι­με­τω­πί­ζουν λόγω της απερ­γί­ας, τις με­τα­πτώ­σεις τους, τη στή­ρι­ξή τους από τους πιο επί­μο­νους, τις αντι­πα­ρα­θέ­σεις και συ­γκρού­σεις με­τα­ξύ τους, τις δια­φω­νί­ες στα ζη­τή­μα­τα τα­κτι­κής, την υπα­να­χώ­ρη­ση μιας με­ρί­δας, η οποία επι­στρέ­φει στη δου­λειά, δια­σπώ­ντας το εσω­τε­ρι­κό μέ­τω­πο, τη συ­ντο­νι­σμέ­νη επί­θε­ση κε­φα­λαί­ου-δι­καιο­σύ­νης-μέ­σων μα­ζι­κής ενη­μέ­ρω­σης-δυ­νά­με­ων κα­τα­στο­λής, κλπ.

Μπο­ρεί λοι­πόν να μην είναι πό­λε­μος με τον πα­ρα­δο­σια­κό τρόπο, όμως ο τί­τλος της ται­νί­ας αντα­να­κλά αυτό το οποίο συμ­βαί­νει και αντι­με­τω­πί­ζου­με όλοι/-ες κα­θη­με­ρι­νά, δη­λα­δή τον κοι­νω­νι­κό πό­λε­μο. Όπως λέει ο πρω­τα­γω­νι­στής της ται­νί­ας, ο ηθο­ποιός Βεν­σάν Λε­ντόν, «Ο ήρωάς μου είναι σε εμπό­λε­μη κα­τά­στα­ση. Είναι σε πε­ρί­ο­δο πο­λέ­μου, ρί­χνε­ται στη μάχη. Στη Γαλ­λία έτσι γί­νε­ται, όταν ο κό­σμος ξε­κι­νά μια απερ­γία, πα­ρα­μέ­νει σ’ αυτή την κα­τά­στα­ση ώσπου να κερ­δί­σει αυτό που θέλει. Δεν κοι­μού­νται, δεν ξο­δεύ­ουν ενέρ­γεια σε άλλες πτυ­χές της ζωής, είναι από­λυ­τα συ­γκε­ντρω­μέ­νοι σ’ αυτό που συμ­βαί­νει».

Σο­κα­ρι­στι­κό επί­σης είναι το φι­νά­λε.

Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, είναι μια ται­νία, την οποία αξί­ζει να δούμε, όχι μόνο επει­δή είναι από τις λίγες που αγ­γί­ζουν τη σύγ­χρο­νη νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, αλλά και επει­δή κα­τα­πιά­νε­ται με τη χει­ρο­τέ­ρευ­ση των συν­θη­κών ερ­γα­σί­ας, ανα­δει­κνύ­ο­ντας κυ­ρί­ως τα δι­καιώ­μα­τα και τις ανά­γκες των σύγ­χρο­νων μι­σθω­τών.