Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών: Πρόγραμμα δράσης του Ζ’ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Θεσσαλονίκης

Μετά το εκλογικό αποτέλεσμα της 23ης Μαίου 2017 στον Ζ’ Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. Θεσσαλονίκης (βλέπε: προηγούμενο φύλλο της Εργατικής Πάλης) οι έδρες στο Δ.Σ. κατανεμήθηκαν ως εξής: ΔΑΚΕ 3 έδρες, Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών 2 έδρες και Αγωνιστική Ριζοσπαστική Παρέμβαση 2 έδρες. Για τη συγκρότηση του προεδρείου του Δ.Σ. η Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών κοινοποίησε ένα κείμενο- Πρόγραμμα Δράσης για το Σύλλογο σε όλους τους συναδέλφους ,-ισσες πριν την πρώτη συνεδρίαση του Δ.Σ.. Σε αυτό το κείμενο δήλωνε ότι απευθύνεται «προς τις αγωνιστικές δυνάμεις του Συλλόγου μας» και τις καλεί με βάση τη συμφωνία πάνω στο Πρόγραμμα Δράσης να συγκροτήσουν από κοινού το προεδρείο του Δ.Σ. του Συλλόγου. Μετά πολλές ταλαντεύσεις της Αγωνιστικής Ριζοσπαστικής Παρέμβασης και της αμετακίνητης στάσης της Αντεπίθεσης των Εκπαιδευτικών να συγκροτηθεί προεδρείο-αφού υπήρχε η δυνατότητα-μόνο από τις αριστερές αγωνιστικές δυνάμεις, τελικά αυτό έγινε δυνατό πάνω στο παρακάτω πρόγραμμα δράσης και στη ισότιμη και δημοκρατική εναλλαγή στις θέσεις.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ

Το Δ.Σ. του Ζ’ Σ.Ε.Π.Ε. Θεσ/νίκης, που εκλέχτηκε λίγες μέρες μετά την ψήφιση του 4ου μνημονίου, οφείλει να λειτουργήσει στην κατεύθυνση της ανατροπής των μνημονίων και των επιπτώσεων τους στο σχολείο, την εργασία και τη ζωή των εκπ/κών.

Τα μέτρα του 4ου μνημονίου φέρνουν νέα καταστροφή για εργαζόμενους, άνεργους και συνταξιούχους:

Πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% μέχρι και το 2018, με την αφαίμαξη των φτωχών λαϊκών στρωμάτων

Μείωση του αφορολόγητου από 8.636 στα 5.681 ευρώ, με επιβάρυνση έως 650 ευρώ ακόμη και για τους φτωχότερους, αφού θα πληρώνουν όσοι έχουν αποδοχές πάνω από 490 ευρώ

-Περικόπτεται ως 18% η προσωπική διαφορά στις κύριες συντάξεις πάνω από 700 ευρώ.

Μέτρα 447 εκατ. ευρώ από το 2018 με περικοπές επιδομάτων ανεργίας, τέκνων, φτώχειας κ.ά., μείωση επιδόματος θέρμανσης, κατάργηση έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες κ.ά.

-Συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων και ξεπούλημα τμημάτων και μονάδων της ΔΕΗ καθώς και της ΕΥΑΘ/ΕΥΔΑΠ, του οδικού δικτύου κ.ά. και ταυτόχρονα ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και κατασχέσεις για την αρπαγή της λαϊκής κατοικίας και περιουσίας

Στα εργασιακά οι αντιδραστικές ρυθμίσεις προηγούμενων μνημονίων παρατείνονται μέχρι το 2018, διευκολύνεται η μαζική απόλυση εργαζομένων, καταργείται η κυριακάτικη αργία

-Αντί για μονιμοποιήσεις στο Δημόσιο (και την εκπαίδευση), έρχεται νέα αξιολόγηση και κινητικότητα, επιβάλλεται “ταβάνι” στον αριθμό των συμβασιούχων και χιλιάδες απολύσεις

Ειδικά για την εκπαίδευση έρχονται στο επόμενο διάστημα η αύξηση του ωραρίου και της αναλογίας μαθητών/τμήμα, το κλείσιμο τμημάτων και σχολείων και η ιδιωτικοποίηση τομέων της εκπαίδευσης, η νέα επέκταση των ελαστικών σχέσεων με τη μονιμοποίηση της αναπλήρωσης/αδιοριστίαςκαθώςκαι η αξιολόγηση/αυτοαξιολόγηση

Συναδέλφισσες -οι,

μπροστά μας έχουμε την εφαρμογή του 3ου και 4ου μνημονίου στην εκπαίδευση, που θα τσακίσει τα εργασιακά μας δικαιώματά, τις δημοκρατικές και συνδικαλιστικές μας ελευθερίες.

Το «νέο σχολείο» και οι «μεταρρυθμίσεις» που σχεδιάζονται μας φέρνουν αντιμέτωπους με την ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης που είναι βασικός στόχος των άγριων νεοφιλελεύθερων πολιτικών-μνημονίων των δανειστών και επιτρόπων της χώρας μας. Η «αποκέντρωση», η «αυτονομία», οικονομική, διοικητική και ως προς το πρόγραμμα της σχολικής μονάδας, που περιγράφεται στις εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του ΟΟΣΑ, του «εθνικού διαλόγου», της ΝΔ και της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στο 3ο και 4ο μνημόνιο, που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση – καταστροφή της Δημόσιας Εκπαίδευσης.Οδηγεί σε σχολεία-επιχειρήσεις, σε ανταγωνισμό μεταξύ τους, για την άγρα των μαθητών-πελατών (βλέπε: εκπαιδευτικό κουπόνι), σχολεία που θα υπόκεινται σε τυποποιημένους δείκτες «αξιολόγησης» και σε χρηματοδότηση ανάλογα με την «αξιόλόγηση». Η εκπαίδευση από κοινωνικό αγαθό μετατρέπεται σε εμπόρευμα που μόνο όποιος έχει χρήματα θα μπορεί να το αγοράζει. Από την άλλη τα αιμοσταγή πλεονάσματα (μείωση εξόδων με μειώσεις δαπανών για την παιδεία, άρα κλείσιμο σχολείων) που συμφώνησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα οδηγήσουν στη χρεοκοπία τη Δημόσια Εκπαίδευση.

Η «αξιολόγηση» με τρεις μορφές: αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας, εξωτερική αξιολόγηση καιαξιολόγηση του εκπαιδευτικού είναι το μέσο με το οποίο θα περάσουν αυτές τις πολιτικές της ιδιωτικοποίησης. Τα εργασιακά μας δικαιώματα, η μόνιμη και σταθερή δουλειά, οι μισθοί, το ωράριο, οι προσλήψεις μονίμων μπαίνουν στην κλίνη του Προκρούστη.

Το τριετές σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει: «αξιολόγηση» με αρχή την αξιολόγηση των στελεχών και την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, μαθητεία στα ΕΠΑΛ- τζάμπα εργασία των νέων, το «νέο Λύκειο» για λίγους και εκλεκτούς, αύξηση του ωραρίου και συγχωνεύσεις – καταργήσεις τμημάτων και σχολείων για εξοικονόμηση προσωπικού και πόρων.

Όλα αυτά έρχονται να δέσουν με την μέτρα των προηγούμενων μνημονίων (περικοπές μισθών και συντάξεων, απολύσεις, κατάργηση κοινωνικών δικαιωμάτων κ.ά.) και τις καταστροφικές επιδράσεις τους στη ζωή των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζόμενων και των λαϊκών στρωμάτων. Ειδικότερα δε στο χώρο της εκπαίδευσης με:

-τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το «ενιαίο» δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο που εμπεδώνουν μια εκπαιδευτική λειτουργία μετάδοσης κατακερματισμένων γνώσεων και δεξιοτήτων, απαξιώνοντας τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου και περικόπτοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας

-τη στυγνή εφαρμογή του μνημονιακού κόφτη στην εκπαίδευση, με τους μηδενικούς διορισμούς και τη διαιώνιση της ελαστικής εργασίας, τις συμπτύξεις τμημάτων, τα τεχνητά πλεονάσματα προσωπικού και τις υποχρεωτικές μετακινήσεις, τη δραστική περικοπή των μεταθέσεων

-την υποβάθμιση της ειδικής αγωγής με τροπολογίες που προωθούν το προσοντολόγιο ως διαδικασία πρόσληψης, και απαξιώνουν το πτυχίο και την προϋπηρεσία

Απέναντι σε αυτήν την επίθεση πρέπει να ανασυγκροτήσουμε τις δυνάμεις μας. Κόντρα στον μνημονιακόυποταγμένοκυβερνητικό συνδικαλισμό, παλιό (ΔΑΚΕ και ΠΑΣΚ/ΔΗΣΥ) και νέο (ΕΡΑ), που είναι το μακρύ χέρι των κυβερνήσεων-τρόικας μέσα στα συνδικάτα, καλλιεργούν την ηττοπάθεια και την παθητικότητα με «το τίποτα δεν γίνεται», κηρύσσουν απλώς , αν το κάνουν κι αυτό, απεργίες διαμαρτυρίας, χωρίς προοπτική και κλιμάκωση, χωρίς ποτέ να τις οργανώνουν. το συνδικαλισμό της διαχείρισης αντιλαϊκών πολιτικών και του “μικρότερου κακού”, στις δυνάμεις εκείνες που ξορκίζουν τους λαϊκούς αγώνες, που καλλιεργούν την αναμονή και την ανάθεση, βάζοντας το εργατικό-λαϊκό κίνημα σε ρόλο θεατή.

Κόντρα στον υποταγμένο μνημονιακόκυβερνητικό συνδικαλισμό της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ. Το συνδικαλισμό που δεν διστάζει να περάσει στη μεριά του αντιπάλου (όπως με το «ΝΑΙ» της ΓΣΣΕ στο δημοψήφισμα) αλλά λέξη (και κυρίως πράξη) δεν έχει πει ενάντια π.χ. στις ιδιωτικοποιήσεις.

Κόντρα στον υποταγμένο συνδικαλισμό της ΔΟΕ, που η πλειοψηφία του Δ.Σ. αρκέστηκε  να ακολουθήσει το «αγωνιστικό πρόγραμμα» της ΑΔΕΔΥ, με σποραδικές κι αναιμικές αντιδράσεις μπροστά στην αντιεκπαιδευτική καταιγίδα και μόνιμη επίκληση στη λογική «οι συνάδελφοι δεν ακολουθούν». Οι λίγες φωτεινές στιγμές του  κινήματος τη φετινή χρονιά (το μπλοκάρισμα των ΠΥΣΠΕ και πρακτικά συλλόγων διδασκόντων και νηπιαγωγείων ενάντια στην υπουργική απόφαση Φίλη, η μάχη για να μπουν τα προσφυγόπουλα στα σχολεία, ο αγώνας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για το δικαίωμα στη μόνιμη δουλειά) έγιναν κατά κύριο λόγο με τη συσπείρωση των πρωτοβάθμιων σωματείων και της βάσης των εκπαιδευτικών και τις (υπό πίεση) αποφάσεις της ΔΟΕ.

Κόντρα σε ένα Δ.Σ.που όλα τα τελευταία χρόνια έχει μια επιφανειακή ενασχόληση με τα πραγματικά προβλήματα των εκπαιδευτικών και λειτουργεί σαν απλός διακομιστής των αποφάσεων της ΔΟΕ. Η έλλειψη επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία τους στέρησε από το σύλλογο την αναγκαία συζήτηση και αναζήτηση λύσης στα προβλήματα και κυρίως την αναγκαία συσπείρωση των μελών του, την πίστη στη δυνατότητα να υπάρξουν (έστω και μικρές) νίκες και τη στράτευσή τους σε δράσεις για να κερδίσουμε τα μικρά και μεγάλα της σχολικής μας καθημερινότητας και της ζωής μας.

Δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε προσπάθεια:

  • Να ανοίξει η συζήτηση στα σχολεία γύρω από τα νέα μέτρα στην εκπαίδευση, τις επιπτώσεις στη δωρεάν εκπαίδευση και τα εργασιακά μας δικαιώματα. Να πούμε όχι στην ιδιωτικοποίηση, στην «αξιολόγηση» λαιμητόμο της Εκπαίδευσης, στην ανατροπή των εργασιακών μας σχέσεων Να απαιτήσουμε ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή-νηπιαγωγείο, αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ.

  • Να συνδέσουμε τα μέτρα για την εκπαίδευση: α) με την κατάργηση των μνημονίων, από τα οποία και εκπορεύονται, β) με τη διαγραφή του χρέους γιατί (εκτός των άλλων) η αποπληρωμή του σημαίνει ότι θα μειωθούν οι δαπάνες για την εκπαίδευση και θα φορτωθούν στις πλάτες των εργαζομένων και φτωχών γονιών, μαθητών, φοιτητών, γ) με την έξοδο από την Ε.Ε. και το ευρώ που η παραμονή εκεί σημαίνει επιτροπεία επ’ αόριστον και διαρκή μνημόνια. Να παλέψουμε για να γίνουν τα παραπάνω αιτήματα πάλης του συνδικαλιστικού κινήματος

  • Τη σωτηρία της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης, των εργασιακών μας δικαιωμάτων, των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών για μόνιμη και σταθερή δουλειά και ζωή με αξιοπρέπεια η προμετωπίδα των αιτημάτων μας.

  • Να γίνουν σταθερές οι επισκέψεις του εφταμελούς Δ.Σ. στα σχολεία για να ανοιχτεί η παραπάνω συζήτηση, με περιοδείες κλιμακίων του Δ.Σ. στα σχολεία για την ενημέρωση, την καταγραφή της κατάστασης και των προβλημάτων των εκπαιδευτικών και την αντιμετώπισή τους

  • Να συνεδριάζει τακτικά το Δ.Σ. τουλάχιστον μία φορά το μήνα, σε ορισμένη, γνωστή και ανοιχτή σε όλα τα μέλη του Συλλόγου ημέρα και θεματολογία καθώς και να συγκαλεί έκτακτες συνεδριάσεις όποτε προκύπτει κάποιο ζήτημα.

  • Να συμβάλλουμε σε μια διαφορετική λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου που θα διέπεται από ισοτιμία, ουσιαστική πολιτική συζήτηση πάνω στα προβλήματά μας. Να λειτουργήσουμε το σύλλογο με όσο το δυνατόν πιο δημοκρατικό τρόπο, με Γενικές Συνελεύσεις και συζήτηση σε αυτές πάνω στα παραπάνω προβλήματα, όπου και θα αποφασίζουμε τα αιτήματά μας, την ιεράρχησή τους και τους τρόπους πάλης για την επίτευξή τους.

  • Να δημιουργήσουμε και να λειτουργήσουμεblog του Συλλόγου για την ηλεκτρονική ενημέρωση των μελών του Συλλόγου ως προς τις αποφάσεις του Δ.Σ. και της ΔΟΕ και την παρουσίαση θέσεων/απόψεων για τα ζητήματα που μας απασχολούν

  • Να ιδρύσουμε Επιτροπές Αναπληρωτών, Νηπιαγωγών και Ειδικής Αγωγής για τη συζήτηση ειδικότερων χώρων και προβλημάτων της εκπαίδευσης, το σχεδιασμό την ενεργοποίηση των συναδέλφων/ισσών και την αναζήτηση λύσης σ’ αυτά

  • Να ιδρύσουμε Παιδαγωγική Επιτροπή για τη συζήτηση απόψεων, την ενημέρωση για την εκπαιδευτική θεωρία και πράξη) τη διοργάνωση εκδηλώσεων για παιδαγωγικά ζητήματα.

  • Να δημιουργούμε μέσα στους αγώνες Επιτροπές Αγώνα για να πάρουν οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι την υπόθεση του αγώνα στα χέρια τους, να δουλέψουν για την οργάνωση, περιφρούρηση και την επιτυχία του.

  • Να εκλέγουμε από τις συνελεύσεις Απεργιακές Επιτροπές που θα εκπροσωπούν τη Γενική Συνέλευση και θα λογοδοτούν σε αυτή.

  • Να δημιουργήσουμε στο Σύλλογο ομάδα συναδέλφων και συναδελφισσών που θα λειτουργήσουν σαν σύνδεσμοι του Δ.Σ. με τα σχολεία και θα συμβάλουν με τη δράση τους στο ξαναζωντάνεμα της συζήτησης γύρω από τα προβλήματα στα σχολεία και της αύξησης της συμμετοχής στις συνελεύσεις, κινητοποιήσεις, απεργίες κ.ά. δράσεις. Το Δ.Σ. δεσμεύεται να κάνει ανοιχτά καλέσματα για την δημιουργία αυτής της ομάδας, με επιμονή και συνεχή προσπάθεια (και όχι να εγκαταλείψει με μια πιθανή «αποτυχία») και τη σταθερή λειτουργία της με τακτικές συνεδριάσεις.

  • Να καλέσουμε ανοιχτά σε συναντήσεις τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες με στόχο τη δημιουργία πολιτιστικής ομάδας, για να διοργανώσουμε κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις στο πλαίσιο της ζωής του συλλόγου μας.

Ειδικότερα δε στην περιοχή μας οργανώνουμε πολύμορφη δράση για:

  • να έχει κάθε δημοτικό σχολείο από την πρώτη μέρα δασκάλους/ες για κάθε τμήμα και το ολοήμερο, εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων για όλα τα αντικείμενα και κάθε εκπαιδευτικό να διδάσκει το αντικείμενο των σπουδών του και μόνο.

  • νηπιαγωγεία που θα δέχονται όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (νήπια και προνήπια), κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή, με όλους/ες τους/τις αναγκαίους/ες νηπιαγωγούς, που θα επιτελούν τον παιδαγωγικό τους (και μόνο) ρόλο.
  • ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολείο, στελεχωμένων με εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής καθώς και Παράλληλη Στήριξη και αντισταθμιστικές δομές για όλα τα παιδιά που τις χρειάζονται
  • να εγγραφούν όλα τα προσφυγόπουλα στην πρωινή βάρδια των σχολείων και ανάπτυξη των αναγκαίων υποστηρικτικών δομών.
  • το μπλοκάρισμα οποιασδήποτε προσπάθειας υποχρεωτικών μετακινήσεων εκπαιδευτικών, συμπτύξεων/συγχωνεύσεων τμημάτων.
  • οργάνωση της απεργίας–αποχής από κάθε διαδικασία αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης, ξεκινώντας από την ψευδεπίγραφη συμβουλευτική γνώμη των Συλλόγων Διδασκόντων για την επιλογή διευθυντών.
  • την προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων των αναπληρωτών (μετακινήσεις, άδειες κ.ά.).

—————————————

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας συγκροτήθηκε σε σώμα στη συνεδρίαση της 13ης/6/2017 στη βάση του παραπάνω κειμένου και με τη συγκεκριμένη σύνθεση, με τις ψήφους των παρατάξεων «Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών» και «Αγωνιστική Ριζοσπαστική Παρέμβαση».

Οι δύο παρατάξεις δηλώνουν ότι μετά από ένα χρόνο, σε συνεδρίαση του Δ.Σ. στο πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου του 2018 θα γίνει εναλλαγή μεταξύ τους στις θέσεις του προέδρου και του γεν. γραμματέα καθώς και του αντιπροέδρου και του ταμία.