ΠΑ.Σ.Ε. Vodafone: Καμία ανοχή στις καταχρηστικές πολιτικές και στην παραβίαση στοιχειωδών δικαιωμάτων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ VODAFONE-ΠΑΝΑΦΟΝ 

(Αρ. Απόφασης Πρωτοδικείου: 5215/2008) 

Αρ. Πρωτοκόλλου: 32/2021 

Αθήνα, 22.09.2021 

Σχετικά με την ανακοίνωση της διοίκησης για τα ισχύοντα στην εργασία από 20 Σεπτεμβρίου

Καμία ανοχή στις καταχρηστικές πολιτικές και στην παραβίαση στοιχειωδών δικαιωμάτων

Συνάδελφοι,

Την Παρασκευή 17/9 η διοίκηση προέβη σε αποστολή ενημερωτικού e-mail σχετικά με την εργασία από τις 20/9 και μετά, στους υπαλλήλους Vodafone (την παραθέτουμε στο τέλος του παρόντος κειμένου προς ενημέρωση όλων).

Η ανακοίνωση της διοίκησης θέτει σειρά ζητημάτων σε μία περίοδο όπου η εταιρεία συνεχίζει σιωπηρά τις σποραδικές απολύσεις σε διάφορες θέσεις ενώ συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς τη συνεχή ανακύκλωση εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα και σε πόστα εξυπηρέτησης πελατών, με αποτέλεσμα τη διαρκή επιδείνωση των υπηρεσιών.

Για το ζήτημα των διαλειμμάτων αναφερθήκαμε και στην προηγούμενη ανακοίνωσή μας.

Η διοίκηση τελικά προχωρά μονομερώς στην εφαρμογή του αντεργατικού νόμου Χατζηδάκη όσον αφορά στα διαλείμματα εφαρμόζοντας τυπικά τους όρους για τους συναδέλφους που είχαν υπογράψει μετά από πιέσεις το 2018 ατομική σύμβαση αποδεχόμενοι το 9ωρο ωράριο εργασίας.

Πλέον τους μειώνει το διάλειμμα στα 30 λεπτά και το ωράριο εργασίας το διαμορφώνει αντίστοιχα στις 8,5 ώρες.

Ωστόσο, δεν λαμβάνει υπόψη την προστατευτική νομοθεσία για εργαζόμενους σε Η/Υ και οθόνες και δεν έχει απολύτως καμία πρόνοια για την υποχρέωσή της να διακόπτει την εργασία σε Η/Υ και σε αυτούς τους συναδέλφους ανά 2ωρο. Εφαρμόζει τη νομοθεσία κατά το δοκούν και κινείται καταχρηστικά.

Αγνόησε παντελώς την πρότασή μας για την παροχή αυξημένου χρόνου διαλείμματος και απόδοσή του τμηματικά ώστε να διακόπτεται η εργασία -κατά αναλογία με τα όσα ισχύουν για όλους τους παλαιότερους εργαζομένους στην εταιρεία.

Είναι εμφανές πως η διοίκηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή των αντεργατικών διατάξεων του νέου Νόμου και για αυτό το λόγο οφείλουμε να είμαστε σε επιφυλακή για την προάσπιση του 8ώρου, την εισαγωγή περαιτέρω δυσχερέστερων ατομικών συμβάσεων εργασίας και γενικά την επιδείνωση των όρων εργασίας.

Επιπλέον, η διοίκηση συνεχίζει να αδιαφορεί για τα προβλήματα που επιφέρει σε μερίδα συναδέλφων το καθεστώς της μαζικής τηλεργασίας. Ενώ το ποσοστό εργασίας στον ιδιωτικό τομέα είναι καθορισμένο στο 20%, η διοίκηση έχει καθιερώσει ποσοστό τηλεργασίας στο 90%.

Καθιερώνει λίστες κράτησης για μία θέση στο γραφείο έως και 2 ημέρες ανά εβδομάδα. Υπάρχουν περιπτώσεις σε ομάδες και τμήματα (π.χ. νεοπροσλαμβανόμενες ομάδες σε τηλεφωνικά κέντρα όπου μετά την πρώτη περίοδο εργασίας κατευθύνονται μαζικά προς τα σπίτια τους ή μεμονωμένοι εργαζόμενοι σε τεχνικά τμήματα) όπου άμεσοι προϊστάμενοι έχουν πιέσει εργαζόμενους να εργαστούν από το σπίτι παρά την παράκληση τους να εργαστούν σε κτηριακή εγκατάσταση. Η διοίκηση ακολουθεί αυτή την τακτική γιατί η εργασία από το σπίτι αποτελεί τεράστια εξοικονόμηση χρημάτων για την εταιρεία σε πολλά επίπεδα και την απαλλάσσει από κάθε αντίστοιχη ευθύνη.

Καλούμε κάθε συνάδελφο που δεν μπορεί και δεν επιθυμεί να εργαστεί από το σπίτι του να απευθυνθεί στη διοίκηση και να ζητήσει την παροχή χώρου και κατάλληλων συνθηκών εργασίας -όπως είναι υποχρέωσή της. Αν αντιμετωπίσει άρνηση να έλθει σε επικοινωνία με το Δ.Σ. του Σωματείου προκειμένου να αναδείξουμε το ζήτημα και να συναποφασίσουμε κατάλληλες ενέργειες.

Η διοίκηση επίσης στην τελευταία ανακοίνωσή της θέτει ως βασικό όρου εισόδου στα κτήρια την ψηφιακή κάρτα εισόδου (HID Mobile Access app).

Κανένας συνάδελφος δεν είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιήσει το προσωπικό του κινητό και εξοπλισμό για να εγκαταστήσει εφαρμογές της εταιρείας. Ενημερώνουμε ειδικά τους νεοεισερχόμενους συναδέλφους πως εφ’ όσον το ζητήσουν η διοίκηση οφείλει να τους παρέχει φυσική κάρτα εισόδου στα κτήρια και να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη είσοδό τους. Πρόκειται για σοβαρό ζήτημα το οποίο έχουμε επαναφέρει και στο παρελθόν σε σχετική ανακοίνωσή μας. 

Μετά από καταγγελία μας στο παρελθόν η διοίκηση είχε υποχρεωθεί να δημοσιεύσει και σχετική διαδικασία. Συνιστούμε σε κάθε συνάδελφο που εργάζεται σε κτηριακή εγκατάσταση να δηλώσει στο email helpdeskvodafonegr@engie.com πως δεν επιθυμεί την χρήση της εφαρμογής HID mobile και να ζητά την έκδοση μαγνητικής κάρτας εισόδου. Αν συνάδελφος εξαναγκαστεί σε εγκατάσταση λογισμικού για την είσοδό του να καταγγείλει την παρανομία άμεσα και να έλθει σε επικοινωνία με το Δ.Σ. του Σωματείου.

Το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου -για άλλη μία φορά- η κυβέρνηση αποφάσισε και νομοθέτησε τιμωρητικά μέτρα για τους μη εμβολιασμένους και ανεπαρκή υγειονομικά μέτρα για όλο τον πληθυσμό και τους εργαζόμενους επικαλούμενη την ατομική ευθύνη. Τα μέτρα αυτά τέθηκαν σε ισχύ από τις 13/9/21.

Με την πολιτική της προσπαθεί να αποσοβήσει τις ευθύνες της για την τραγική πορεία της πανδημίας και την υποβάθμιση του Ε.Σ.Υ. και να στρέψει τον καθένα από εμάς ενάντια στον άλλον ποντάροντας στον “κοινωνικό αυτοματισμό”. 

Οι εργαζόμενοι θα έχουμε ευθύνη αν αποδεχθούμε αυτές τις πολιτικές. 

Η διοίκηση της Vodafone αποδεχόμενη την κυβερνητική πολιτική που απαλλάσσει γενικά από κόστη και ευθύνες τους εργοδότες, προχώρησε στην εφαρμογή της σε κάποιες περιπτώσεις με προχειρότητα. 

  • Την Παρασκευή 10/9/21 με σειρά e-mail σε διάφορα τμήματα από προϊσταμένους -κυρίως τηλεφωνικών κέντρων- απαιτούσε self test για εμβολιασμένους και μη εμβολιασμένους. 
  • Την Δευτέρα 13/9/21 το πρωί ωστόσο στους χώρους εργασίας απαιτούσε από τους μη εμβολιασμένους rapid test για να επιτρέψει την είσοδο, βάσει και της σχετικής νομοθεσίας. 
  • Mετά το θόρυβο που προκλήθηκε προσάρμοσε τις οδηγίες προς το προσωπικό και ειδικά για τη Δευτέρα 13/9 αναγκάστηκε κατά τόπους να φέρει κλιμάκια (π.χ. Πετράλωνα) και να προχωρήσει σε rapid test με δικό της κόστος. 
  • Επίσης, απέστειλε νέο e-mail, όπου κινούνταν κανονικά στα πλαίσια των κυβερνητικών εξαγγελιών και πλέον απαιτεί από τους εμβολιασμένους συναδέλφους επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού και σκανάρισμα του σχετικού barcode, ενώ για τους μη εμβολιασμένους συναδέλφους ζητά την διενέργεια rapid test με δικά τους έξοδα. 

Με τον εξοπλισμό που παρέχει η διοίκηση της Vodafone στο προσωπικό φύλαξης στις εισόδους πολλές φορές δεν είναι εφικτό το σκανάρισμα του bar code από έντυπο με αποτέλεσμα διάφορα ευτράπελα (π.χ. να δημιουργούνται ουρές στις εισόδους, να πιέζουν οι φύλακες συναδέλφους να φέρουν μόνο σε ψηφιακή μορφή το πιστοποιητικό κ.ά.). Ο κάθε μη εμβολιασμένος συνάδελφος είναι πλέον αναγκασμένος να έχει σημαντική μηνιαία επιβάρυνση για τη διεξαγωγή rapid test προκειμένου να προσέλθει στο κτήριο, χωρίς να εξετάζεται καν αν υπάρχουν λόγοι υγείας που επιβάλλουν να μην εμβολιαστεί. Αλλά και ο κάθε εμβολιασμένος συνάδελφος που στριμώχνεται σε ουρές στα ΜΜΜ είναι αναγκασμένος να στραφεί επίσης στον ακριβό ιδιωτικό τομέα ή στην ουρά αναμονής των δημοσίων δομών προκειμένου να υποβληθεί σε τεστ -εφ’ όσον το επιθυμεί- για να βεβαιωθεί πως δεν είναι ασυμπτωματικός φορέας και να προστατέψει τους οικείους του. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω είμαστε αντιμέτωποι με τη συνεχή άνοδο κρουσμάτων και πιθανόν να είμαστε εμπρός σε ένα νέο άσχημο πανδημικό κύμα. Σε αυτές τις συνθήκες είναι ελλιπής, πρόχειρη και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνη, η κυβερνητική προσέγγιση που την υιοθετούν οι εργοδότες (της Vodafone μη εξαιρουμένης). Ενώ η δημόσια υγεία υποβαθμίζεται και υποχρηματοδοτείται συνεχώς και παραμένει με τρομακτικές ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό ακολουθούνται τακτικές επιβάρυνσης υγειονομικής και οικονομικής όλων των εργαζομένων.

Υποστηρίζουμε τον εμβολιασμό και καλούμε όλους τους συναδέλφους να ανταποκριθούν θετικά και να προχωρήσουν στον εμβολιασμό τους, ωστόσο δεν μπορούμε να αποδεχθούμε τον διαχωρισμό των εργαζομένων.

Είναι ανάγκη να υπάρξουν συνεχή test στους χώρους εργασίας -για εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους- με ευθύνη του κρατικού μηχανισμού και της εργοδοσίας χωρίς επιβάρυνση των συναδέλφων για να αντιμετωπιστεί το νέο κύμα πανδημίας.

Να μην υπάρξει καμία επιβάρυνση και αναστολή εργασίας σε συνάδελφο.. 

Καλούμε τη διοίκηση: 

– Να εφαρμόσει τακτικά και μαζικά rapid ή μοριακά test σε όλους τους εργαζόμενους με δικό της κόστος. Δεν φθάνει μόνο το πιστοποιητικό εμβολιασμού σε αυτή τη φάση. 

– Να λάβει όλα τα κατάλληλα μέτρα στους χώρους εργασίας για να διασφαλίσει τη δυνατότητα όλων των εργαζομένων που το επιθυμούν να εργαστούν στον φυσικό χώρο εργασίας. 

– Να σταματήσει το απαράδεκτο καθεστώς που ισχύει κυρίως σε τεχνικά τμήματα “να ζητάμε άδεια” για να προσέλθουμε στον φυσικό χώρο εργασίας. Από καμία διάταξη δεν προκύπτει αυτή η τακτική και ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να παρέχει τα μέσα και το χώρο εργασίας στους συναδέλφους που το επιθυμούν. 

– Να αποδώσει φυσικές μαγνητικές κάρτες εισόδου σε όλους τους συναδέλφους που δεν επιθυμούν την εγκατάσταση της ψηφιακής κάρτας εισόδου (HID) στο προσωπικό τους κινητό και να ενημερώνει για τη δυνατότητα αυτή όλο το προσωπικό όπως οφείλει.

– Να τηρηθεί η προστατευτική νομοθεσία για τη διακοπή εργασίας σε Η/Υ ανά 2ωρο. Να αποδώσει διαλείμματα σε όλο το προσωπικό κατά αναλογία των όσων είχαν αποφασιστεί στην επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας το 2013 και να ανακαλέσει την εφαρμογή των αντεργατικών ρυθμίσεων του νόμου Χατζηδάκη που δημιουργεί διαφορετικές “ταχύτητες” εργαζομένων όσον αφορά στο ωράριο και τα διαλείμματα.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελληνίου Σωματείου Εργαζομένων Vodafone-Πάναφον