Προκήρυξη της Αντεπίθεσης των Εκπαιδευτκών: “εθνικός διάλογος για την παιδεία = 3ο μνημόνιο”
–ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΟ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ
ΑΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
–
Ενώ όλα δείχνουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε νέα υποτροπή της παγκόσμιας κρίσης, με την «πραγματική οικονομία» στην Ευρωζώνη να χειροτερεύει διαρκώς, την ελληνική οικονομία σε ελεύθερη πτώση -με το 48% των νοικοκυριών να έχει εισόδημα κάτω από το όριο φτώχειας και την ανεργία να χτυπάει κόκκινο ιδιαίτερα στους νέους (το 58,1% των νέων 15-19 ετών και το 47,7% των νέων 20-24 ετών)- και επιπλέον ενώ εξαπλώνεται ένα χάος εκτός και εντός συνόρων με τη μετατροπή της χώρας σε hot spot/ στρατόπεδο συγκέντρωσης και σε βάναυσο κυματοθραύστη των «προσφυγικών ροών», και ενώ το ΝΑΤΟ αρμενίζει στο Αιγαίο, με κίνδυνο εμπλοκής μας στον πόλεμο στην ευρύτερη περιοχή, το υπουργείο Παιδείας μας ρωτά πως το σχολείο μπορεί να γίνει καλύτερο.
Στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του 3ου μνημονίου για υποβολή σχεδίου εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης προς έγκριση από τους δανειστές το αργότερο έως το Μάιο του 2016, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σε μια προσπάθεια αφενός αποπροσανατολισμού και συγκάλυψης της αλήθειας και αφετέρου δημιουργίας ψεύτικου κλίματος αποδοχής και συναίνεσης των ήδη αποφασισμένων αντί-εκπαιδευτικών μέτρων, διεξάγει από τα τέλη Δεκέμβρη, υποτίθεται «Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία».
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ, με την υπογραφή του 3ου Μνημονίου, δεσμεύτηκε να ευθυγραμμίσει την πολιτική της όσον αφορά την εκπαίδευση με τις «βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ». Οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση που προτείνονται στην έκθεση του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι: αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα, συμπτύξεις τμημάτων και συγχωνεύσεις σχολείων, ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων με άρση της μονιμότητας, αξιολόγηση που θα αφορά όλους τους παράγοντες της εκπαίδευσης –μαθητές, εκπαιδευτικούς, σχολικές μονάδες- και θα συνδέεται με αποτελεσματικότητα, μισθούς και απολύσεις.
Παρόλα αυτά με περίσσεια υποκρισία, συγκροτήθηκε Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία με 12 υποεπιτροπές Διαλόγου οι οποίες συζητούν και καταθέτουν πορίσματα πάνω σε 12 προκαθορισμένα θέματα που τέθηκαν από τον πρόεδρο της Επιτροπής Διαλόγου κ. Αντώνη Λιάκο. Στην εισήγησή του προς τα μέλη της Επιτροπής Διαλόγου βάσει της οποίας θα γίνει η συζήτηση, ο πρόεδρος της επιτροπής δεν καθορίζει απλά τις θεματικές ενότητες αλλά περιγράφει ακριβώς 12 θέσεις που θα αποτελέσουν σημεία αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα, πλήρως εναρμονισμένων με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Κάποιες θεματικές ενότητες έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
- Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: Εδώ θεωρείται δεδομένη η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και προτείνεται καθαρά η εξεύρεση πρόσθετων πόρων (ιδιωτικά ιδρύματα, συμπράξεις με ιδιώτες, ΕΣΠΑ) και εξοικονόμηση πόρων (μέσω ψηφιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού σε σχολεία και πανεπιστήμια δηλαδή ψηφιακό βιβλίο ή μέσω της αξιοποίησης περιουσίας των δημόσιων σχολείων και πανεπιστημίων πχ αν οι φοιτητικές εστίες λειτουργούσαν σαν hostel νέων τον Ιούλιο και Αύγουστο θα κάλυπταν ένα μέρος των εξόδων). Εδώ πρέπει να πούμε ότι όλο και πιο συχνά ακούμε για δίδακτρα όχι μόνο για τα πανεπιστήμια αλλά και για τα σχολεία. Τον τελευταίο καιρό μετά από άρθρο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για δίδακτρα στα σχολεία ακούσαμε τις δηλώσεις του πρύτανη του ΑΠΘ καθώς και του δημάρχου Θεσσαλονίκης που πρότειναν δίδακτρα.
- Αξιολόγηση –αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκόμενων στη διαδικασία της εκπαίδευσης: Εδώ διατυπώνεται ότι «η αξιολόγηση είναι κάτι το οποίο χρειάζεται στην ελληνική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της για τη βελτίωσή της. … και μαζί με τον προσδιορισμό των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος καθορίζονται και περιγράφονται λεπτομερώς οι δείκτες αξιολόγησης». Είναι λοιπόν φανερό ότι η σχολική μονάδα και οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται στο κατά πόσο υλοποιούν τους μνημονιακούς στόχους στην εκπαίδευση. Δηλαδή αξιοποιούν τις εγκαταστάσεις του σχολείου για εξοικονόμηση πόρων; θα διασφαλίσουν τη μεγαλύτερη χρήση της ιδιωτικής χρηματοδότησης; αν χρειαστεί θα ζητήσουν την χρηματοδότηση των γονέων –κηδεμόνων; θα φέρουν χορηγούς στα σχολεία; θα πάρουν πρωτοβουλίες για συνεργασίες και συμπράξεις δημόσιου –ιδιωτικού τομέα;
- ΕΠΑΛ και Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση: «Τι μοντέλο Τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης θέλουμε; Το ερώτημα είναι συνολικό και αφορά όλες τις βαθμίδες, από τη μέση έως την ανώτατη εκπαίδευση. Σχετίζεται προφανώς με την οικονομική δομή της χώρας και το μελλοντικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης. Ποια μορφή πρέπει να λάβει η μαθητεία σε εργαστήρια και επιχειρήσεις εκτός σχολείου;». Εδώ η υποκρισία περί διαλόγου έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Ο διάλογος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση έχει ήδη διαμορφώσει θέσεις από το καλοκαίρι του 2015. Ενώ έχει ήδη συμφωνηθεί και περιγράφεται αναλυτικά στο 3ο Μνημόνιο η Μαθητεία δηλαδή η απλήρωτη εργασία για την πλειοψηφία των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης καθώς και η επέκταση της ιδιωτικοποίησης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με αύξηση της επιχειρηματικότητας και συμπράξεις δημόσιου –ιδιωτικού τομέα, η κυβέρνηση με συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα των παραδοτέων έχει ήδη ψηφίσει το θεσμικό πλαίσιο για τη μαθητεία (ΦΕΚ 184 Α/ 30-12-2015) και ξεκινάει πιλοτική εφαρμογή από τον Απρίλιο. Τι ακριβώς εννοεί ο πρόεδρος της επιτροπής διαλόγου όταν διατυπώνει ερώτημα για τη μορφή που πρέπει να λάβει η ήδη καθορισμένη μαθητεία;
- Τέλος προωθείται η δια βίου εκπαίδευση με κίνητρα ώστε να συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί, ψηφιακή εκπαίδευση και μακροπρόθεσμη στρατηγική που περιλαμβάνει την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, θέσπιση κριτηρίων για την εισαγωγή στην Γ/θμια εκπαίδευση όπως η πιστοποιημένη γλωσσομάθεια, οι γνώσεις Η/Υ ή η βαθμολογία από εναλλακτικές στις πανελλήνιες τυποποιημένες εξετάσεις τύπου PISA.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό, μπροστά μας ανοίγεται η εξαθλίωση και η πείνα του 3ου μνημονίου. Πρέπει να πάρουμε τους αγώνες στα χέρια μας. Η μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ετοιμάζει συστηματικά την καταστροφή μας. Οι ομοσπονδίες ΟΛΜΕ –ΔΟΕ αντί να προετοιμάσουν και να οργανώσουν αγώνα ενάντια στην επερχόμενη εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση συμμετέχουν στον «εθνικό διάλογο» υπονομεύοντας έτσι την όποια κινητοποίηση του κλάδου.
Η Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών πιστεύει ότι πρέπει να υιοθετήσουμε αιτήματα και πολιτικές που θα καθιστούν δυνατή την επιβίωσή μας, τη σωτηρία της παιδείας –υγείας και θα βάζουν τις βάσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Αυτά δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν, όσο θα εφαρμόζονται μνημόνια, με τη συνέχιση πληρωμής του χρέους και την παραμονή μας στην όλο και περισσότερο εχθρική για τους λαούς ΕΕ και το ευρώ.
–
Διεκδικούμε:
–
- Κατάργηση του 3ου μνημονίου – τέρας και όλων των προηγούμενων μνημονίων.
- Ενιαίο Δημόσιο Δωρεάν 12χρονο Σχολείο για όλους.
- Αύξηση δαπανών στο 15% του προϋπολογισμού άμεσα!
- Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Επαναφορά ωραρίου. Κατάργηση κάθε μορφής ελαστικής εργασίας. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών-ωρομισθίων.
- Δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση και Δωρεάν Ιατροφαρμακευτική Περίθαλψη για όλους. Όχι στον νέο αντιασφαλιστικό νόμο.
- Κατάργηση του μισθολογίου εξαθλίωσης. Επαναφορά μισθών-συντάξεων.
- Καμία «αξιολόγηση» – απόλυση. Καμία σύνδεση μισθού-αξιολόγησης.
- Καμία σύμπτυξη τμημάτων, συγχώνευση – κατάργηση σχολείου. 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια.
- Διαγραφή του χρέους, γιατί η πληρωμή του δεν αφήνει κανέναν πόρο για τις ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας.
- Έξοδο από το ευρώ και την Ε.Ε., γιατί το ευρώ σημαίνει μνημόνια και διάλυση της ελληνικής οικονομίας.
- Καμία εμπλοκή της Ελλάδας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους.