ΠΑ.Σ.Ε. Vodafone: Μερική επιστροφή στα γραφεία, διατήρηση τηλεργασίας με περισσότερη πίεση και καταχρηστικές συμπεριφορές προς τους συναδέλφους

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ VODAFONE-ΠΑΝΑΦΟΝ

(Αρ. Απόφασης Πρωτοδικείου: 5215/2008)

Αρ. Πρωτοκόλλου: 35/2022

Αθήνα, 10/10/2022

Φθινόπωρο 2022 στη Vodafone

Μερική επιστροφή στα γραφεία, διατήρηση τηλεργασίας με περισσότερη πίεση και καταχρηστικές συμπεριφορές προς τους συναδέλφους

Στηρίζουμε την πανελλαδική απεργία στις 9 Νοέμβρη

Με την επιστροφή στα γραφεία σημαντικού μέρους των εργαζομένων, φαίνεται πως ολοκληρώνεται ένα ακόμα στάδιο διαχείρισης των εργαζομένων από τη διοίκηση της Vodafone και εισόδου στην «νέα κανονικότητα». Μιας κανονικότητας που έχει μαζικές απολύσεις με «οικειοθελή» τρόπο, μαζική τηλεργασία, μετατροπή εργαζομένων Vodafone καταχρηστικά σε εργολαβικούς, την ενίσχυση του ανταγωνισμού μεταξύ των εργαζομένων, την αύξηση της αυταρχικότητας από πλευράς της διοίκησης και τη μη τήρηση σε πολλές περιπτώσεις, ούτε των ελάχιστων που προβλέπονται από την εργατική νομοθεσία.

Σχετικά με την επιστροφή στα γραφεία -όσων τμημάτων αποφασίστηκε να επιστρέψουν- και την κατάσταση στα κτήρια:

·         Έγινε με μοναδικό μέτρο προστασίας από τον κορωνοϊό την τοποθέτηση των εργαζομένων γραφείο παρά γραφείο. Ακόμα και αυτό το μέτρο σε μερικούς χώρους (όπως το κτήριο Πετραλώνων) δεν τηρείται, καθώς προϊστάμενοι προσθέτουν γραφεία και ξηλώνουν διαχωριστικά, αυξάνοντας έτσι τον αριθμό των παρισταμένων.

·         Μάσκες πλέον δίνονται αραιά σε κάποια κτήρια και αν κάποιος επιμείνει του παραδίδεται μία μάσκα από την υποδοχή/φύλακες του κτηρίου. Τα παράθυρα μένουν κλειστά, λόγω μειωμένης λειτουργίας των κλιματιστικών, ούτε λόγος για μηχανήματα καθαρισμού αέρα, με αποτέλεσμα να είναι θέμα χρόνου το πότε θα υπάρξει μαζική εστία κρουσμάτων, ειδικά στα κτήρια Πετραλώνων και Κηφισού, όπου υπάρχουν 40-45 εργαζόμενοι ανά όροφο.

·         Συνεχίζεται η παροχή με αντισηπτικά μαντιλάκια αλλά χωρίς ουσιαστική τακτικότητα και πρόγραμμα.

·         Η καθαριότητα είναι προβληματική καθώς τεράστιοι χώροι (π.χ. Κ1 Κηφισός) είναι χρεωμένοι σε μία καθαρίστρια -σπάνια δύο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

·         Ταυτόχρονα η κυβέρνηση ανακοινώνει παράταση υποτυπωδών μέτρων ασφαλείας για την πανδημία μόλις έως τις 3/10/22 χωρίς ουσιαστική πρόνοια για τα προβλήματα των εργαζομένων (π.χ. περίπτωση ασθένειας τέκνων, κ.λπ.).

Δεδομένου των παραπάνω μπορούμε να καταλήξουμε πως είναι πολλά τα περιστατικά covid που αποκρύπτονται, ώστε να μην ζητηθούν rapid και απολυμάνσεις στα  γραφεία.

Δεν είναι τυχαίο πως τα περιστατικά και τα κρούσματα συσσωρεύονται με αυτή τη διαχείριση: Μόνο στο κτήριο Πετραλώνων γύρω στις 20/9 είχαμε 7 κρούσματα στον 4ο όροφο και 3 κρούσματα στον 5ο όροφο. Την τελευταία εβδομάδα εμφανίστηκε και κρούσμα στον 2ο όροφο. Μόνο στον 2ο όροφο έγινε τουλάχιστον μία απολύμανση στο γραφείο του κρούσματος και προληπτικά rapid σε συναδέλφους. Διότι στα προηγούμενα κρούσματα ουσιαστικά δεν λήφθηκε κανένα μέτρο προληπτικής προφύλαξης. Στο κτήριο της  Αδριανείου επίσης την τελευταία εβδομάδα υπήρξε ένα κρούσμα, όπου και εκεί πραγματοποιήθηκαν προληπτικά rapid σε συνάδελφους.

Eπίσης ζητήσαμε από τη διοίκηση της εταιρείας να δείξει στην πράξη κατανόηση, μέριμνα και έμπρακτη βοήθεια στους συναδέλφους γονείς που τα παιδιά τους νοσούν με Covid. Συγκεκριμένα ζητήσαμε να δοθεί η δυνατότητα στους εργαζόμενους γονείς μετά από προσκόμιση σχετικού δηλωθέντος θετικού test (rapid ή μοριακού), να λάβουν άδεια ανυπαίτιου κωλύματος μέχρι 5 ημερών για την φροντίδα του άρρωστου με covid παιδιού τους, με την αντίστοιχη καταβολή δεδουλευμένων. Η  διοίκηση της εταιρείας  μας απάντησε πως λόγω των «συνθηκών έντασης και έκτασης της πανδημίας, των νομοθετικών ρυθμίσεων, της ευελιξίας του υβριδικού σχήματος εργασίας που ακολουθείται στην εταιρία, καθώς και των δυνατοτήτων χρήσης εναλλακτικών τύπων αδειών με αποδοχές από τους εργαζόμενους» αξιολόγησε πως το μέτρο που προτείναμε «δεν αποτελεί προτεραιότητα» και πως « η εταιρία σε συνεργασία των line managers και HRBPs και την συμβολή του ιατρικού της team όταν απαιτείται, συνεχίζει να αξιολογεί και να υποστηρίζει τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων».

Δεδομένου πως ουσιαστικά η κυβέρνηση έχει καταργήσει τα μέτρα για τις στενές επαφές στο χώρο εργασίας και δεδομένου πως η διοίκηση δεν είναι διατεθειμένη να λάβει κατάλληλα μέτρα προστασίας, καλούμε όλους τους συναδέλφους κατά αρχάς να γνωστοποιούν στο Σωματείο τις περιπτώσεις κρουσμάτων και να απαιτούν την εφαρμογή πραγματικών μέτρων προφύλαξης.

Όσον αφορά στις εργασιακές σχέσεις υπενθυμίζουμε πως η διοίκηση φρόντισε στις αρχές Ιουλίου να πραγματοποιήσει την καταχρηστική αλλαγή εργασιακού καθεστώτος 48 εργαζομένων Vodafone σε εργολαβικούς της 360 Connect, με προφανή σκοπό στο άμεσο μέλλον, όπως εκτιμούμε, να επιδεινώσει περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις (απολύσεις, μειώσεις κόστους, εντατικοποίηση, κ.λπ.).

Όσον αφορά στους μισθούς τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, καθώς στη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων Vodafone δεν έχει δοθεί καμία αύξηση από το 2012!! Το ίδιο δε ισχύει και για τους συναδέλφους 360 Connect, είτε όσους εργάζονται μέσω εταιρειών ενοικίασης. Στην ουσία όσοι συνάδελφοι δεν καλύπτονται από την Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, αμείβονται αυστηρά με τον κατώτατο μισθό και για παραπλάνηση, σε μερικούς συναδέλφους δίνουν κάποια μηνιαία Ticket Restaurant. Οι περισσότερες δε εργολαβικές εταιρείες που συνεργάζονται με τη Vodafone δεν αναγνωρίζουν καν τις 3ετίες που έχουν θεμελιωθεί, αν δεν τις διεκδικήσει σθεναρά ο κάθε συνάδελφος.

Φέτος όμως τα πράγματα μοιάζουν δυσκολότερα από ποτέ, καθώς η εκτίναξη  της ακρίβειας στα πάντα οδηγεί σε κατάρρευση τους οικογενειακούς μας προϋπολογισμούς και κάνει τους μισθούς μας ανύπαρκτους μετά το πρώτο δεκαήμερο-δεκαπενθήμερο του μήνα.

Όμως αυτό που παρατηρούμε πλέον είναι πως ακόμα και για τα όσα εργασιακά η διοίκηση υποχρεούται από την νομοθεσία να τηρήσει, να καταβάλει, δεν το κάνει και πολλές φορές χρειάζεται η παρέμβαση του Σωματείου, ώστε να τηρηθούν.

Αναφέρουμε ενδεικτικά:

  • Μη καταβολή επιδόματος τηλεργασίας από εταιρείες ενοικίασης παρ’ όλα τα mails, κ.λπ., που ατομικά είχαν στείλει οι συνάδελφοι σε αυτές. Η καταβολή έγινε μετά την παρέμβαση του Σωματείου μας και δεν είναι καθολική, καθώς υπάρχει τουλάχιστον ένας εργολαβικός εργοδότης που ακόμη δεν έχει καταβάλλει καθολικά το επίδομα τηλεργασίας Ιουλίου – Αυγούστου. Ακόμη, σε αρκετούς συναδέλφους external που εργάζονται μέσω της ICAP, δεν έχει καταβληθεί το επίδομα τηλεργασίας μηνός Αυγούστου.
  • Στους συναδέλφους, το εργασιακό καθεστώς των οποίων άλλαξε η διοίκηση από Vodafone σε εργολαβικούς 360 Connect, με την αλλαγή των στοιχείων τους, (emailsusername, κ.λπ.), η διεύθυνση προσωπικού φρόντισε να προσθέσει στα στοιχεία του email τους, τον αριθμό του προσωπικού τους τηλεφώνου επικοινωνίας, χωρίς να έχουν ρωτηθεί ποτέ οι συνάδελφοι για αυτό, παραβιάζοντας κάθε έννοια προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία αφαιρέθηκαν μετά από παρέμβαση του Σωματείου και προειδοποίηση προσφυγής στις αρμόδιες Αρχές.
  • Στους ίδιους συναδέλφους δεν παρείχαν το νόμιμο δικαίωμα για δήλωση γονικής άδειας σχολικής παρακολούθησης στην εφαρμογή που τους παρείχαν για τη δήλωση αδειών, όπου επίσης χρειάστηκε η παρέμβαση του Σωματείου.
  • Ακόμη έχουν παρατηρηθεί λάθη στις μισθοδοσίες (αυξημένες παρακρατήσεις) που έχουν διορθωθεί κατόπιν επικοινωνίας με το HR, οπότε συνιστούμε σε όλους τους συναδέλφους να κάνουν προσεκτικό έλεγχο της μισθοδοσίας τους.

 

Και δεν παρατηρούνται μόνο αυτά, αλλά και αύξηση της αυταρχικότητας και εκδικητικής συμπεριφοράς σε τμήματα και απέναντι σε εργαζόμενους που αντιστέκονται, ειδικά στο customer. Ενδεικτικά αναφέρουμε περιπτώσεις εκδικητικής συμπεριφοράς και αυταρχικότητας.

·         Σε τμήμα του customer ακούγεται το κάλεσμα «πάμε δυνατά και ελληνικά»(;!) σε άλλα τμήματα γίνονται παρατηρήσεις μεγαλοφώνως ώστε να μην υπάρχει καθόλου επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων.

·         Σε συνάδελφο-μέλος τους Δ.Σ. του Σωματείου μας, φρόντισαν επί μήνες τα προηγούμενα έτη να τον έχουν απομονωμένο χωροταξικά από άλλους συναδέλφους. Σε συνάδελφο που αντιστάθηκε στη μεταφορά της στην 360 Connect, με εκδικητική διάθεση από την πλευρά HR αλλά και του τμήματός της, όταν ζήτησε να εργαστεί για 2 εβδομάδες μέσω τηλεργασία το καλοκαίρι, προκειμένου να είναι στο σπίτι με το μικρό παιδί της, υπήρξε άρνηση σε ένδειξη εκδικητικής αναλγησίας. Την ίδια ώρα αντίστοιχες «ρυθμίσεις» συνεχίζουν να γίνονται σιωπηρά για άλλους συναδέλφους, σε μία τακτική της διοίκησης να διασπείρει το «διαίρει και βασίλευε» με σωρεία περιστατικών διακριτικής μεταχείρισης.

·         Σε ομάδα του enterprise back office πραγματοποιήθηκε συνάντηση με παρουσία της εκεί προϊσταμένης (supervisor) με αφορμή το γεγονός πως στο survey αξιολόγησης την άνοιξη δεν βαθμολογήθηκαν θετικά η ίδια και οι team leadersΑφού «ζητήθηκαν τα ρέστα» από τους συναδέλφους και τους έγιναν παρατηρήσεις(!) τους είπαν «αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος, δεξιά και δεξιά…» δείχνοντας την πόρτα με… νόημα. Αναρωτιόμαστε λοιπόν για ποιο λόγο η διοίκηση κάνει survey στα οποία όταν γίνεται αποδέκτης της δυσαρέσκειας των εργαζομένων καταλήγει να τους απειλεί; Αλλά πέρα από τα αστεία υπογραμμίζουμε σε όλους τους τόνους στη διοίκηση και τα στελέχη τους να αφήσουν τις απειλές και το bullying. Να γνωρίζουν πως οι συμπεριφορές αυτές δεν θα μείνουν αναπάντητες.

·         Σε συνάδελφο που προφορικά έχει ενημερωθεί για αλλαγή σύμβασης από 5ωρη σε 6ώρη, εβδομάδες τώρα δεν της έχουν αποστείλει ακόμα τη νέα σύμβαση.

·         Στα δρομολόγια των εταιρικών λεωφορείων η διοίκηση της Vodafone των εκατομμυρίων ευρώ, αρνείται να προσθέσει ένα – δυο ακόμα δρομολόγια προκειμένου να εξυπηρετηθούν πλήρως οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι που τα χρησιμοποιούν. Μόνο μετά από διαμαρτυρίες τόσο του Σωματείου όσο και μεμονωμένων συναδέλφων, που βρίσκονταν σε αδιέξοδο μετά τη μετακίνησή τους στις κτηριακές εγκαταστάσεις του Κηφισού, η διοίκηση αναθεώρησε τα αρχικά ανεπαρκή δρομολόγια για την τοποθεσία -αλλά δεδομένου των προγραμματισμένων πολυάριθμων βαρδιών ακόμη παρουσιάζονται κενά κατά καιρούς.

·         Σε πλήθος περιπτώσεων ειδικά νέων συναδέλφων, η παρακολούθηση και η πίεση τους είναι στην ημερήσια διάταξη (πότε θα βγουν διάλειμμα, πίεση για τους χρόνους, παρακολούθηση, κ.λπ.).

·         Σε πολλούς συναδέλφους που τηλε-εργάζονται υπήρξαν επικοινωνίες για να παραλάβουν κάμερες(!) για τη διάρκεια εργασίας τους.

·         Επίσης, σε πολλές ομάδες συναδέλφων παρατηρείται να τους χρεώνεται χρονικά η 5λεπτη ως 15λεπτη καθυστέρηση εκκίνησης Η/Υ και να αφαιρείται αντίστοιχο ποσό από τη μισθοδοσία τους, πρακτική εντελώς παράνομη.

·         Στην πλειοψηφία των αγγελιών για θέσεις εργασίας η επιλογή είναι μόνο για επινοικιαζόμενους συναδέλφους, επί τοις ουσίας αποκλείοντας υπαλλήλους σε εργασιακή σχέση με τη Vodafone ή την 360 Connect.

·         Τα εταιρικά συστήματα υπολειτουργούν, ειδικά μετά τα μεγαλεπήβολα σχέδια όπως το Skynet, που εν μέρει δημιουργήθηκε για να αυτοματοποιήσει την εργασία ώστε να «απαλλαγεί» η διοίκηση από αρκετούς εργαζόμενους. Αποτέλεσμα αυτών των σχεδιασμών έως τώρα είναι να αυξάνεται η ταλαιπωρία πελατών και να συσσωρεύονται περιπτώσεις που δεν επιλύονται. Απώτερος στόχος της εταιρείας -όταν και αν λειτουργήσουν οι αυτοματισμοί των συστημάτων- είναι η μείωση του προσωπικού έως και 50% -ειδικά στα τηλεφωνικά κέντρα και στα τμήματα back office. Γι αυτό δεν επενδύει σε προσωπικό σήμερα στα τμήματα εξυπηρέτησης πελατών και διατηρεί τις συνθήκες «ανακύκλωσης» εργαζομένων (μέσος χρόνος παραμονής για το μεγαλύτερο μέρος των συναδέλφων σε αυτές τις ομάδες είναι οι 4 μήνες).

·         Επίσης η παροχή νέων υπολογιστών, είτε αναλώσιμων όταν χρειάζονται είναι εξαιρετικά φειδωλή και σε συναδέλφους που έχουν ζητήσει κάποιο τέτοιο είδος έχουν υπάρξει και απαντήσεις του στυλ «δεν είμαστε Πλαίσιο…….»

Έτσι ο αυταρχικός κατήφορος της διοίκησης Vodafone, που βασίζεται σε πλήθος αντεργατικών νόμων,  εντείνεται με μοναδικό σκοπό την διατήρηση της τεράστιας κερδοφορίας της. Για αυτό η πίεση, η εντατικοποίηση, οι απολύσεις, ο εκφοβισμός θα είναι στην ημερήσια διάταξη.

Θα πρέπει με την στάση μας να κάνουμε την διοίκηση να υποχωρήσει.

Μια στάση συναδελφική, αγωνιστική, ως μόνη επιλογή για να πετύχουμε ανθρώπινους μισθούς και τη διατήρηση των δουλειών μας.

 

Επισημαίνουμε προς όλες τις κατευθύνσεις:

  • Οι συνάδελφοι στα τηλεφωνικά κέντρα και σε άλλες ομάδες δεν είναι μηχανές. Η συνεχής εντατικοποίηση, οι αλλαγές διαλειμμάτων, οι συνεχείς παρατηρήσεις και η πίεση με φωνές και άλλα μέσα οφείλει να σταματήσει άμεσα. Ο κάθε συνάδελφος -ειδικά οι νεότεροι- χρειάζονται στήριξη και χρόνο για να ανταπεξέλθουν και όχι πίεση «για να βγει η δουλειά». Δεν δεχόμαστε αναβολές διαλειμμάτων ή υπέρμετρες πιέσεις από προϊσταμένους. Απαιτούμε από τη διοίκηση να σταματήσει άμεσα συμπεριφορές πίεσης που αγγίζουν τα όρια της ψυχολογικής κακοποίησης.
  • Να καταβληθούν άμεσα τα -έτσι και αλλιώς ψίχουλα- ποσά των επιδομάτων τηλεργασίας σε όποιους συναδέλφους δεν έχουν καταβληθεί. Να σταματήσουν οι απαράδεκτες και παράνομες περικοπές μισθών για τις καθυστερήσεις εκκίνησης των Η/Υ και των συστημάτων, αφού δεν είναι ευθύνη των συναδέλφων αλλά προβλήματα του εξοπλισμού και των εφαρμογών της εταιρείας.
  • Επισημαίνουμε σε κάθε συνάδελφο πως δεν είναι υποχρεωμένος να αποδεχθεί και να χρησιμοποιήσει κάμερα στη διάρκεια της εργασίας του. Επίσης υπενθυμίζουμε πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebookviber, κ.λπ.) αποτελούν μέσο προσωπικής χρήσης και κανείς δεν είναι αναγκασμένος να αποδεχθεί να εγγραφεί σε group «εργασίας» μέσω αυτών και να «βομβαρδίζεται» όλες τις ώρες για ζητήματα που αφορούν τη δουλειά του. Έχουμε κάθε συμφέρον να αρνηθούμε ευθέως τέτοιες παράνομες πρακτικές.
  • Επισημαίνουμε -ειδικά στους νέους συναδέλφους- σε όσους εισέρχονται στα κτήρια πως αν δεν το επιθυμούν δεν είναι αναγκασμένοι το προσωπικό τους κινητό να το διαθέτουν για την ηλεκτρονική είσοδο στα κτήρια και να εγκαθιστούν εφαρμογές της εταιρείας. Αν επιθυμούν μπορούν να ζητήσουν κάρτα εισόδου και ο εργοδότης οφείλει να τους εκδώσει.
  • Καλούμε κάθε συνάδελφο που αντιμετωπίζει προβλήματα και καταχρηστικές συμπεριφορές να έρχεται άμεσα σε επικοινωνία με το διοικητικό συμβούλιο του Σωματείου. Εργαζόμαστε με αξιοπρέπεια και τη διεκδικούμε. Καμία παραβίαση δικαιώματος μας να μην μένει αναπάντητη.
  • Τέλος απαιτούμε ουσιαστικά μέτρα πρόληψης από τον κορωνοϊό. Όχι απόκρυψη των κρουσμάτων covid, αλλά παροχή rapid ή μοριακών tests σε κάθε στενή επαφή σε εκδήλωση κρούσματος και προληπτική απομάκρυνση από το χώρο εργασίας με πλήρη κάλυψη δεδουλευμένων των συναδέλφων καθώς και τήρηση των συνθηκών καθαριότητας (απολυμάνσεων, κ.λπ.).

 

Συνάδελφοι,

Με τις συνθήκες που αυτή τη στιγμή ισχύουν στη χώρα, με την ακρίβεια να καλπάζει, με τις κοινωνικές υπηρεσίες και υποδομές (υγεία, παιδεία, συγκοινωνίες) να είναι υπό κατάρρευση, με δημοσιογράφους και πολιτικούς να παρακολουθούνται, με την αστυνομία να είναι παντού μόνο για τον φορολογούμενο, τον εργαζόμενο και το φοιτητή, και με τον δικαστή να καταδικάζει μόνον όποιον διαμαρτύρεται, με το νόμο Χατζηδάκη να προσπαθεί να απαγορεύσει κάθε ίχνος εργατικής αντίδρασης και συνδικαλισμού, θα πρέπει να αντιδράσουμε.

Στις 9 Νοέμβρη έχει προκηρυχθεί πανελλαδική απεργία ενάντια στην ακρίβεια που πλήττει φτωχούς, εργαζόμενους και ανέργους και στα μέτρα που έχουν επιβληθεί με το νόμο Χατζηδάκη. Ενώνουμε τη φωνή μας με τον υπόλοιπο κόσμο της εργασίας και καλούμε όλους τους συναδέλφους να στηρίξουν την κινητοποίηση αυτή. Ωστόσο καταλαβαίνουμε όλοι πως δεν αρκεί μόνο μία απεργία.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους να εγγραφούν στο Σωματείο που έχει καταφέρει  να κρατήσει την ανεξαρτησία του και σε μία εποχή καταστολής, μηχανισμών και εργοδοτικής αυθαιρεσίας και σε πολλές περιπτώσεις να πετύχει απτά αποτελέσματα στην καθημερινότητα της εργασίας.

Μόνο με τη κοινή συμμετοχή και συζήτηση μας για νέες διεκδικήσεις, δράσεις και συνεχείς πιέσεις για αυξήσεις μισθών και συλλογική σύμβαση εργασίας θα έχουμε τη δυνατότητα να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και στη Vodafone αλλά και να υπερασπίσουμε το δικαίωμα μας στην εργασία απέναντι στις νέες μειώσεις προσωπικού που επιδιώκει η διοίκηση της εταιρείας.

To Διοικητικό Συμβούλιο του ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Vodafone-Πάναφον