Διαγωνισμός PISA και σπάσιμο ενιαίων αναλυτικών προγραμμάτων: Ένα ακόμα βήμα στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης

Η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης και οι κολοσσιαίες αλλαγές στο δημόσιο σχολείο που επιχειρεί να επιβάλει η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της Ν.Δ. κάτω από τις επιταγές της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ γίνονται όλο και πιο ξεκάθαρες. Προκειμένου να υλοποιήσουν τους νόμους που έχουν ψηφίσει περί «αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου» αλλά και όλα τα αντιεκπαιδευτικά εκτρώματα που ψήφισαν από τη στιγμή που βγήκαν κυβέρνηση, αρχίζουν να εμφανίζουν τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν για να τσακίσουν το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Διαγωνισμός PISA  ένα ακόμα εργαλείο για την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι θα διεξάγει από 15 Μαρτίου 2022 έως 15 Απρίλιου 2022 σε 255 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια που έχουν επιλεγεί τυχαία τον διεθνή διαγωνισμό PISA που γίνεται ανά τρία χρόνια από τον Ο.Ο.Σ.Α.. Θα συνεχίσει στο τέλος της σχολικής χρονιάς με την ελληνική PISA για τους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Οι εξετάσεις θα γίνουν ηλεκτρονικά στο εργαστήριο πληροφορικής των σχολείων και περιλαμβάνουν ένα Γνωστικό Τεστ και ένα Ερωτηματολόγιο, στα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες, την Κατανόηση Κείμενου και  τη Δημιουργική Σκέψη.

Ο διαγωνισμός PISA αποτελεί το εργαλείο για την ευθυγράμμιση των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης στις βασικές αρχές του νεοφιλελεύθερου–ιδιωτικοποιημένου σχολείου. Πάνω στα αποτελέσματα αυτού του διαγωνισμού βασίζονται οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, που προτείνει ο ΟΟΣΑ και αφορούν συγχωνεύσεις-κλεισίματα σχολείων, περισσότερες εξετάσεις, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, σύνδεση των μισθών αλλά και της χρηματοδότησης των σχολείων με τις επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις, αλλά και μετατροπή της στέρεας επιστημονικής γνώσης σε δεξιότητες. Το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να προσαρμοστεί στους στόχους του διαγωνισμού, να εκπαιδεύει τους μαθητές σε τέτοιου είδους θέματα αντί να τους διδάσκει.

Ο διαγωνισμός PISA είναι πολύτιμο μέσο για τους νεοφιλελεύθερους κανίβαλους που μας κυβερνούν, ώστε να κατασυκοφαντήσουν για ακόμα μία φορά τους εκπαιδευτικούς και να φορτώσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Είναι το πολυπόθητο για αυτούς μετρήσιμο μέγεθος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλεισίματα σχολείων αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών.

Βομβαρδισμός προγραμμάτων διαλύει το δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου και εξοβελίζει τις στέρεες επιστημονικές γνώσεις.

Παράλληλα με τις προσπάθειες τυποποίησης και ποσοτικοποίησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας  μέσω PISA, έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, μέσα στα σχολεία, μια ολόκληρη βιομηχανία των λεγόμενων καινοτομιών: Προγράμματα, θεματικές εβδομάδες στα Γυμνάσια, Ζώνες Δημιουργικών Δραστηριοτήτων στα ΕΠΑΛ, εργαστήρια δεξιοτήτων στα δημοτικά και τα γυμνάσια. Βασικός στόχος αυτών των προγραμμάτων είναι να σπάσει ο ενιαίος χαρακτήρας των αναλυτικών προγραμμάτων έτσι ώστε κάθε σχολείο να διαφοροποιείται ως προς το τι διδάσκει στους μαθητές του. Οι εκπαιδευτικοί μετατρεπόμαστε σε πλασιέ εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οι μαθητές – γονείς σε πελάτες που θα διαλέγουν τι θα διδάσκονται. Αυτή η διαφοροποίηση αποτελεί και ένα από τα βασικά κριτήρια αξιολόγησης της σχολικής μονάδας αλλά και του εκπαιδευτικού και οδηγεί στο ιδιωτικοποιημένο σχολείο. Μέσω αυτών των προγραμμάτων επιχειρείται  μέσα από αποσπασματικές, ασυνεχείς και αμφιβόλου επιστημονικής εγκυρότητας θεματικές ενότητες, να αντικατασταθούν οι στέρεες επιστημονικές γνώσεις από δεξιότητες.

Δεν μπήκαν στο ωρολόγιο πρόγραμμα προκειμένου προωθήσουν την παιδαγωγική ελευθερία ή να ενοποιήσουν τη γνώση, αλλά χρησιμοποιούνται σαν Δούρειος Ίππος για να μπουν στο χώρο της εκπαίδευσης οι επιχειρήσεις και να αποτελέσει και αυτός ο χώρος ένα πεδίο άμεσης κερδοφορίας του κεφαλαίου Να δημιουργήσουν αυτό που λέμε αγορά της εκπαίδευσης. Στόχος όλων αυτών των εταιρειών, τραπεζών και ΜΚΟ είναι να εμφανίσουν κοινωνικό πρόσωπο, να βάλουν χέρι στα διάφορα ευρωπαϊκά κονδύλια που εκταμιεύτηκαν για τη δημιουργία αυτών των προγραμμάτων αλλά και να προσελκύσουν νεανικό κοινό για να λανσάρουν τα προϊόντα τους. Τέλος, μέσω αυτών των προγραμμάτων επιχειρείται και η νεοφιλελεύθερη επέμβαση στο ίδιο το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το τελευταίο διάστημα γίναμε μάρτυρες τριών τέτοιων παραδειγμάτων.

Την έγκριση προγράμματος της Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής με θέμα τη θεωρία του «αγέννητου παιδιού», που προπαγανδίζει αντιεπιστημονικές, σκοταδιστικές, φασιστικές αλλά και ανορθολογικές αντιλήψεις περί ταύτισης της σεξουαλικότητας με τη γονιμότητα και τη γονεϊκότητα, περί της βιολογικής υπεροχής και άλλες πολλές πληροφορίες που φτάνουν τα όρια της γελοιότητας(ότι έγκυος  που έβλεπε αρχαία αγάλματα γέννησε κορίτσι που κέρδισε τα καλλιστεία). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μετά τη γενική κατακραυγή ανακλήθηκε από το ΥΠΑΙΠΘ και το ΙΕΠ, που προφασίστηκαν αβλεψίες λόγω φόρτου εργασίας. Τις αμέσως επόμενες μέρες βγήκαν στη δημοσιότητα η έγκριση 14 προγραμμάτων της εταιρείας Ελληνικής Αγωγής του Υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, που το περιεχόμενο τους βρίθει από εθνικισμό, προγονολατρεία και από αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις. Ένα ακόμη πρόγραμμα που ενέκρινε το ΥΠΑΙΠΘ με τη μορφή Εθνικού και Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού Γνώσεων για το Χρήμα με σφραγίδα ΟΟΣΑ, το οποίο οργανώνει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, μαζί με το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων και ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου. Οι τράπεζες με λίγα λόγια παρεμβαίνουν στην εκπαίδευση μαθητών γυμνασίου και Λυκείου για να τους μεταδώσουν τις αξίες τους! Δηλαδή θα διδάξουν πως να παρασιτείς σε βάρος της πραγματικής οικονομίας, πως να  αρπάζεις το μόχθο των εργαζομένων (γονιών τους) μέσω τοκογλυφικών δανείων και πλειστηριασμών, πως θα ταΐζεις με ζεστό και αγύριστο χρήμα τους μεγαλοεπιχειρηματίες και πως θα απαιτείς ενισχύσεις από το Δημόσιο σε διάφορες μορφές σε βάρος των κοινωνικών δαπανών σε Υγεία – Παιδεία.

Η πολιτική τους είναι επικίνδυνη

Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές οφείλουμε να παλέψουμε ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου. Ιδιωτικοποίηση σημαίνει έλεγχο ακόμα και του περιεχόμενου και των διδακτικών στόχων και μεθόδων από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Όλες αυτές οι «καινοτόμες» δράσεις δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να προωθούν τη διάλυση των ενιαίων αναλυτικών προγραμμάτων, την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών και την ιδιωτικοποίηση. Σε συνδυασμό με την αξιολόγηση και την αυτονομία της σχολικής μονάδας θα οδηγήσει σε παροχή διαφορετικής ποιότητας εκπαίδευσης ανάλογα με τους πόρους της μονάδας, την οικονομική και κοινωνική δυνατότητα των γονιών.

Να σταματήσουμε τον διαγωνισμό PISA

Να κηρύξουν τώρα οι ΟΛΜΕ – ΔΟΕ και οι ΕΛΜΕ απεργία-αποχή από τις εξεταστικές διαδικασίες του διαγωνισμού PISA. Οι εκπαιδευτικοί να ενημερώσουμε τους γονείς και τους μαθητές μας για τους στόχους αυτών των διαγωνισμών, να  τους καλέσουμε να μην αποδεχτούν τη δήλωση συμμετοχής και να δώσουμε μαζί τον αγώνα για την ακύρωσή του.

Παλεύουμε για:

  • Ενιαίο Δημόσιο Δωρεάν 12χρονο Σχολείο για όλους. Δίχρονη Προσχολική Αγωγή.
  • Ένα σχολείο που θα μεταδίδει στέρεα επιστημονική γνώση και όχι αναλώσιμες δεξιότητες και δοξασίες. Έτσι ώστε οι νέοι με εργαλείο την επιστήμη και τις αρχές της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας να αποκτούν συνείδηση του εαυτού τους, να ερμηνεύουν τη φύση και την κοινωνία και να απελευθερωθούν από τους φόβους τους.
  • 15% του προϋπολογισμού για την Παιδεία. Αύξηση των δαπανών για τη δημόσια Υγεία.
  • Να μην εφαρμοστούν οι εξετάσεις τύπου Pisa, η Τράπεζα θεμάτων και η ΕΒΕ και να μειωθεί δραστικά η ύλη σε όλες τις τάξεις.
  • Κατάργηση όλων των νόμων για την αξιολόγηση. Όχι στην Αυτονομία της Σχολικής Μονάδας.

ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ των ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

(τηλ: 2310265730,  e-mail: [email protected]