Αντεπίθεση των Εκπαιδευτικών: Όχι στη συρρίκνωση – διάλυση  των ΕΠΑΛ

ΟΧΙ στη συρρίκνωση – διάλυση  των ΕΠΑΛ

Δημόσια Δωρεάν Επαγγελματική Εκπ/ση για όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας

Με τα σχολεία κλειστά λόγω κορωνοϊού και με την επιβολή της αστυνόμευσης της δημόσιας ζωής που έμεινε και μετά τη λήξη της αντιδημοκρατικής απαγόρευσης της κυκλοφορίας, το υπουργείο Παιδείας εκμεταλλεύεται την κατάσταση και καταθέτει πολυνομοσχέδιο που χτυπάει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, το δικαίωμα στη μόρφωση των μαθητών και τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Αμέριστη στήριξη βρίσκει από τα ΜΜΕξαπάτησης, που δεν χάνουν ευκαιρία να κατασυκοφαντούν τους εκπαιδευτικούς. Το Νομοσχέδιο της Κεραμέως εφαρμόζοντας τις επιταγές του ΟΟΣΑ, της Ε.Ε και του ΣΕΒ, μεταξύ άλλων, στοχεύει στη δραματική συρρίκνωση και των δύο λυκειακών βαθμίδων (ΕΠΑΛ – ΓΕΛ). Ειδικά για την Τεχνική Εκπαίδευση αναμένεται και άλλο νομοσχέδιο (μάλλον μέσα στο καλοκαίρι) που θα εξειδικεύσει την επίθεση.

Κυβέρνηση και υπουργείο επιχειρούν να ολοκληρώσουν τα μνημόνια και την άγρια νεοφιλελεύθερη επίθεσή τους και να φορτώσουν στις πλάτες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονιών τις επιπτώσεις της προϋπάρχουσας οικονομικής κρίσης που επιδεινώθηκε από τον κορωνοϊό. Αυτό μεταφράζεται σε τεράστια μείωση των δαπανών για την παιδεία και  ιδιαίτερα για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση το χτύπημα είναι μεγάλο. Επιχειρείται συρρίκνωση – διάλυση των ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια), στροφή στην κατάρτιση και απροκάλυπτη ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Α) Παραβιάζεται το δικαίωμα στη δωρεάν εκπαίδευση, ανεξαρτήτου ηλικίας, με τα άρθρα 51, 52 του σχεδίου νόμου που καθορίζουν μέγιστο ηλικιακό όριο (17 έτη) για την εγγραφή ή μετεγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑΛ. Η αιτιολογία του υπουργείου για δήθεν «αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών» όχι μόνο δεν τεκμηριώνεται επιστημονικά και παιδαγωγικά αλλά προσβάλει τους ενήλικες μαθητές των ΕΠΑΛ. Πέρα από το ότι η βία είναι κοινωνικό φαινόμενο και δεν δημιουργείται μέσα στα σχολεία, οι ενήλικες μαθητές των ΕΠΑΛ είναι συνήθως οι πιο συνειδητοποιημένοι που έρχονται για να αποκτήσουν πτυχίο συγκεκριμένης ειδικότητας και τις περισσότερες φορές με την παρουσία τους αποτρέπουν τέτοια φαινόμενα.

Β) Πετιέται εκτός Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης περίπου το 30% του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ που για λόγους προσωπικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς (προσφυγόπουλα, μεταναστόπουλα) ή ακόμα και για λόγους υγείας ξεπέρασαν τα 17 έτη. Ελάχιστοι μόνο από αυτούς, οι εργαζόμενοι και μόνο όσοι θα  καταφέρουν να βρούνε πρωινή δουλειά, με τη βεβαίωση του εργοδότη (ΕΡΓΑΝΗ), θα μπορέσουν να εγγραφούν σε εσπερινό ΕΠΑΛ, αν υπάρχει στην περιοχή που ζούνε και αν λειτουργεί η ειδικότητα που τους ενδιαφέρει. Η μεγάλη πλειοψηφία θα οδηγηθεί στην εγκατάλειψη του σχολείου και δε θα μπορέσει να αποκτήσει ούτε απολυτήριο Λυκείου, ούτε πτυχίο ειδικότητας, γιατί απλά δεν θα έχει τα χρήματα να το πληρώσει.

Γ) Ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Το υπουργείο Παιδείας μετά την εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με τα πτυχία των Πανεπιστημίων επαναφέρει την βάση του 10, η οποία ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις θα αποκλείσει ένα μικρό ή μεγάλο αριθμό σπουδαστών από το δημόσιο Πανεπιστήμιο. Όσοι από αυτούς έχουν τα ανάλογα χρήματα στην τσέπη τους θα κατευθυνθούν στα ιδιωτικά κολέγια. Σε επίπεδο Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης η κ. Κεραμέως με το ηλικιακό όρο των 17 ετών, για τα ΕΠΑΛ, σπρώχνει πελάτες στην ιδιωτική εκπαίδευση και κατάρτιση των ΙΕΚ.

Δ)  Στροφή στην κατάρτιση.  Ενώ η Τράπεζα Θεμάτων βάζει ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια για τα παιδιά των ΕΠΑΛ και των ΓΕΛ, το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να οδηγήσει ένα μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού κατευθείαν στην φτηνή κατάρτιση τύπου μεταγυμνασιακών ΙΕΚ, σχολών μαθητείας κ.ά. Μειώνει έτσι  την αξία της εργατικής δύναμης και εξασφαλίζει  φθηνό εργατικό δυναμικό έτοιμο για εκμετάλλευση.

Ε) Ανοίγει ο δρόμος για απολύσεις. Η συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού κατά 30% θα σημάνει κλείσιμο τμημάτων ως ολιγομελή, κλείσιμο ειδικοτήτων και τομέων, συγχωνεύσεις ΕΠΑΛ (σε πολλά ΕΠΑΛ ο αριθμός των φοιτούντων θα πέσει κάτω από το επιτρεπτό όριο) και συνεπώς κατάργηση ανάλογων οργανικών θέσεων. Οι πρώτοι που θα υποστούν τις συνέπειες θα είναι οι συνάδελφοί μας οι αναπληρωτές. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι μόνιμοι θα μείνουν ανεπηρέαστοι. Οι υπεραριθμίες και η αναζήτηση ωρών ανά την επικράτεια θα είναι το λιγότερο κακό μπροστά στις απολύσεις. Ο Μητσοτάκης ως υπουργός το 2013 δεν κατάφερε να επιβάλει τις διαθεσιμότητες στα ΕΠΑΛ(λόγω των σκληρών αγώνων των εκπαιδευτικών), τώρα ως πρωθυπουργός έρχεται να ολοκληρώσει το έργο του.

Όλα τα παραπάνω, η αναμετάδοση του μαθήματος με κάμερα, η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, η βάση του 10, η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και πολλά άλλα που περιέχονται στο αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, είναι σχέδια που το υπουργείο Παιδείας ήθελε από καιρό να εφαρμόσει και βρήκε την ευκαιρία με την καραντίνα να τα προχωρήσει. Όλα αυτά συνιστούν θανάσιμο κίνδυνο για το δημόσιο σχολείο.

Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές οφείλουμε να σταματήσουμε τα σχέδιά τους. Καλούμε την ΟΛΜΕ να καλέσει άμεσα Γενικές Συνελεύσεις ώστε ο κλάδος να συζητήσει, να αποφασίσει και να οργανώσει την απάντησή του.

  • Να ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ τώρα το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο
  • Δυνατότητα εγγραφής στα ΕΠΑΛ χωρίς περιορισμούς και ηλικιακό όριο
  • ΟΧΙ στην τροπολογία για απευθείας μετάδοση σε πραγματικό χρόνο μαθημάτων που πραγματοποιούνται στις σχολικές τάξεις
  • Καλούμε ΟΛΜΕ – ΔΟΕ να κηρύξουν τώρα Απεργία – Αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, συντασσόμενες με τις αποφάσεις των 77 εκπαιδευτικών σωματείων καθώς και από την εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση, από τη ζωντανή ή μαγνητοσκοπημένη αναμετάδοση μαθημάτων.

ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ των ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

2310265730,  e-mail: [email protected]