Για την έκθεση Ζωγραφικής (Κολάζ με γραμματόσημα) με έργα του Μίμη Φωτόπουλου
Έκθεση Ζωγραφικής (Κολάζ με γραμματόσημα) του Μίμη Φωτόπουλου
–
Τον Μίμη Φωτόπουλο τον γνωρίζουμε ως ένα εξαιρετικό καλλιτέχνη ηθοποιό. Δεν είναι, όμως, ιδιαίτερα γνωστή η άλλη του πλευρά ως εικαστικού καλλιτέχνη.
Βέβαια, οι εικαστικές τέχνες έχουν πολλές τεχνικές. Μία από αυτές είναι το «κολάζ με γραμματόσημα». Είναι μία πολύ πρωτότυπη τεχνική, την οποία μάλιστα ξεκίνησε ο Μίμης Φωτόπουλος, την δεκαετία του 1960. Έχει τόσο ζωντανές αναπαραστάσεις, που αν κάποιος/-α δεν ξέρει, θα νομίσει ότι είναι πίνακες ζωγραφικής σε καμβά με χρώματα. Η διαφορά είναι ότι το χρώμα στην τεχνική του κολάζ γίνεται με την χρήση γραμματοσήμων, ενώ στη ζωγραφική γίνεται με τη χρήση συγκεκριμένου χρώματος.
Η δυσκολία με το κολάζ έγκειται αφενός ότι χρειάζεται μεγάλη συγκέντρωση γραμματοσήμων, αφετέρου ότι απαιτείται πολύς χρόνος για τον τεμαχισμό, τη σύνθεση και την τοποθέτηση των γραμματοσήμων στον καμβά. Βέβαια, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό ακριβώς λόγω της λεπτοδουλειάς, της μικρολεπτομέρειας και της υπομονής που χρειάζεται, εξαιτίας της τεχνικής δυσκολίας που έχει, προκειμένου να παραχθεί ένα έργο από εκατοντάδες μικροσκοπικά κομμάτια γραμματοσήμων. Τελικά, ο συνδυασμός των χρωμάτων των γραμματοσήμων για την απόδοση ενός έργου είναι εξαιρετικός.
Για πρώτη φορά μετά το θάνατο, του Μίμη Φωτόπουλου, εκτέθηκαν 44 πίνακες–κολάζ με γραμματόσημα, στη γκαλερί «24γράμματα», στο Χαλάνδρι (από τις 13/5 έως 20/5/2018). Συνολικά, τα έργα που δημιούργησε ήταν περί τα 150 μέσα σε είκοσι χρόνια.
Ο Μίμης Φωτόπουλος, γνωρίζοντας από ζωγραφική, ενώ ταυτόχρονα ήταν και συλλέκτης γραμματόσημων, αποφάσισε να συνδυάσει τα δύο αυτά χόμπι και να παράξει μια νέα τεχνική, δημιουργώντας μοναδικά έργα. Τα περισσότερα από αυτά δημιουργήθηκαν από το 1967 κι έπειτα, όταν η δικτατορία των συνταγματαρχών τον είχε σε κατ’ οίκον περιορισμό, λόγω των αριστερών πολιτικών του φρονημάτων. Η θεματογραφία των έργων περιλαμβάνει πρόσωπα, τοπία, παλιές κατοικίες, ιστορικά γεγονότα κλπ. Ξεχωρίζω μια προσωπογραφία του Μάο Τσετούνγκ, άλλη μία η οποία αναπαριστά την εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 και ένα πίνακα, ο οποίος είναι η Ελ Ντάμπα.
Να θυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της ναζιστικής Κατοχής, ο Μ. Φωτόπουλος είχε πάρει μέρος στην ΕΑΜική Αντίσταση. Στα Δεκεμβριανά, του 1944, συλλαμβάνεται και εξορίζεται στο στρατόπεδο της Ελ Ντάμπα στην Αφρική. Επιστρέφει από εκεί στα τέλη Μαρτίου 1945. Μάλιστα έχει γράψει, μεταξύ άλλων βιβλίων, και ένα για την εμπειρία του ως κρατούμενου εκεί, με τίτλο: «Ελ Ντάμπα – Όμηρος των Εγγλέζων».
Γεννήθηκε στη Ζάτουνα της Γορτυνίας στις 20 Απριλίου 1913 και πέθανε στις 29 Οκτωβρίου 1986. Καθιερώνεται στον κινηματογράφο τη δεκαετία του 1950 και έκτοτε συμμετείχε σε 101 ταινίες. Όσο ζούσε οργάνωσε πέντε εκθέσεις αυτής της ιδιότυπης τεχνικής κολάζ με γραμματόσημα.