Διαδήλωση στον Πειραιά: Πέμπτη 25/6, 7μμ, πλ. Κοραή – AΓΩΝΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ενάντια στην υποβάθμιση της ζωής μας

Η “αξιοποίηση” του επιβατικού λιμανιού του Πειραιά από την COSCO ξεκινάει με ένα φαραωνικό έργο επέκτασης κατά περίπου 170 στρέμματα, με στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων (επισήμως δεν είναι σαφές αν πρόκειται για 2, 4 ή 6) ελλιμενισμού τεράστιων κρουαζιερόπλοιων στην Πειραϊκή. Η επένδυση, προϋπολογισμού 120 εκ. ευρώ, χρηματοδοτείται κατά 95% από το ΕΣΠΑ, δηλαδή χωρίς η COSCO να βάλει το χέρι στην τσέπη. Η κινέζικη εταιρεία μάλιστα, επιδεικνύοντας αποικιοκρατική λογική, ξεκίνησε το έργο παράνομα, χωρίς έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, πραγματοποιώντας βυθοκορήσεις. Αυτό δεν εμπόδισε σύσσωμη την επίσημη πολιτική ηγεσία να παρευρεθεί στα εγκαίνια (κυβέρνηση, περιφέρεια, δήμος κ.λπ.) ευλογώντας την έναρξη των εργασιών. Οι βυθοκορήσεις, σε έναν ιδιαίτερα επιβαρυμένο βυθό (τοξικά απόβλητα) και η απόθεση των βυθοκορημάτων χωρίς μελέτες και έλεγχο, αποτελούν κίνδυνο για τη ζωή και την υγεία των κατοίκων και θα καταστρέψουν μεγάλο μέρος των ακτών της Πειραϊκής.

Από την στιγμή που η COSCO εξαγόρασε τον ΟΛΠ έβαλε στόχο ν’ αποσπάσει όσο το δυνατόν περισσότερα και γρηγορότερα κέρδη, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις σε Πειραιά και ευρύτερη περιοχή. Το Master Plan σημαίνει να χτιστεί ακόμα μια πόλη μέσα στο λιμάνι. Εκτός από κατασκευή προβλήτας, προβλέπεται ακόμα πάρκινγκ αυτοκινήτων, ξενοδοχείο, κέντρο logistics και εμπορικό κέντρο (Mall), που έχει προσωρινά ανασταλεί μετά τις έντονες αντιδράσεις αλλά φαίνεται παραμένει στον σχεδιασμό της εταιρείας. Τα αρχικά σχέδια του Mall προέβλεπαν προβλήτα 170 στρεμμάτων, τώρα υποτίθεται αυτή θα μπορούσε να περιοριστεί στο μισό, όμως κατασκευάζεται όσο μεγάλη είχε αρχικά σχεδιαστεί.

Αυτά θα επιφέρουν τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση, σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη περιοχή, με τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ενώ σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, που δέχονται κρουαζιερόπλοια, έχει ανοίξει η συζήτηση για την τεράστια ρύπανση που αυτά προκαλούν (πρόκειται για μικρές πλωτές πολιτείες, που τροφοδοτούνται με τα πιο βρόμικα καύσιμα: πετρέλαιο που περιέχει θείο). Ενώ με την υποτιθέμενη “πράσινη ανάπτυξη” σχεδιάζεται η επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στον Πειραιά θα ελλιμενίζονται κρουαζιερόπλοια μεγαθήρια, που ρυπαίνουν περισσότερο από όλα τα αυτοκίνητα μαζί. Έρευνες δείχνουν ότι μόνο μία εταιρεία (Carnival Corporation, ο μεγαλύτερος διαχειριστής κρουαζιέρας πολυτελείας) ρύπανε 10 φορές περισσότερο με οξείδιο του θείου τις ευρωπαϊκές ακτές, από τα 260 εκατομμύρια ευρωπαϊκά αυτοκίνητα το 2017 (αντίθετα με τα πλοία της ακτοπλοΐας, που βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία μόνο όταν εκτελούν δρομολόγια, τα κρουαζιερόπλοια λειτουργούν πλήρως όλο το διάστημα ελλιμενισμού).

Δραματικές θα είναι οι επιπτώσεις από τη μεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων όλων των ειδών (φορτηγά τροφοδοσίας, ταξί και πούλμαν μετακίνησης επιβατών κ.λπ.). Ενώ έργα ανακούφισης απ’ το παραδοσιακά τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά (υπογειοποίηση γραμμών ΗΣΑΠ, σύνδεση λιμανιού με εθνικές οδούς) έχουν ξεχαστεί στα συρτάρια, η COSCO, με τις ευλογίες της πολιτικής ηγεσίας, «προσφέρει» ακόμα μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.

Σαν να μην έφταναν αυτά, έχουμε την επαναδραστηριοποίηση και εγκατάσταση ρυπογόνων επιχειρήσεων. Πιο χαρακτηριστική η Oil One (επεξεργασία αποβλήτων καραβιών) στο Κερατσίνι. Από την έναρξη λειτουργίας της, μια ανυπόφορη μπόχα εξαπλώνεται κατά καιρούς στην περιοχή. Σύμφωνα με μετρήσεις του Δημόκριτου και του Αστεροσκοπείου, εκλύονται στην ατμόσφαιρα επικίνδυνες ουσίες, όπως το καρκινογόνο βενζόλιο. Τέτοιες μονάδες, επιβλαβείς για την υγεία και επικίνδυνες για τη ζωή σε περίπτωση ατυχήματος, παίρνουν άδεια λειτουργίας μέσα στον αστικό ιστό, δίπλα από σχολεία, πάρκα, πλατείες!

Αν προστεθούν και τα σχέδια δημιουργίας μονάδας καύσης απορριμμάτων στο Σχιστό, που δεν θα εξυπηρετεί μόνο τον δήμο Κερατσινίου, όπως αρχικά προβλεπόταν, αλλά ολόκληρο το Λεκανοπέδιο, ο κίνδυνος μιας συνολικής, πολύπλευρης περιβαλλοντικής υποβάθμισης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά με κέντρο το λιμάνι, είναι τεράστιος. Κινδυνεύουμε να επιστρέψουμε στην αλήστου μνήμης εποχή των “λιπασμάτων” της Δραπετσώνας.

Σαν αντάλλαγμα για όλη αυτή την υποβάθμισή της ζωής και της υγείας μας, μας υπόσχονται τα οφέλη που θα αποκομίσουμε από την “ανάπτυξη” της περιοχής, τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν κ.λπ. Κάλπικες υποσχέσεις, όταν είναι γνωστό ότι οι εργαζόμενοι της COSCO δουλεύουν χωρίς συλλογικές συμβάσεις, σε συνθήκες γαλέρας, χωρίς να τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας, με μισθούς πείνας, όταν είναι γνωστό ότι οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, τον επισιτισμό και τις υπηρεσίες με τα μνημόνια, τα διαρκή νεοφιλελεύθερα μέτρα και τις ΠΝΠ της «πανδημίας» (που ήρθαν για να μείνουν) χάνουν διαρκώς σε μισθούς και δικαιώματα.

Μόνο η οργάνωση και ο αγώνας των ίδιων των κατοίκων, των εργαζομένων, της νεολαίας μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής μας, στη διάλυση των εργασιακών μας δικαιωμάτων, την καταστρατήγηση ακόμα και αυτής της ανεπαρκούς εργατικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Όχι λιμάνι στην Πειραϊκή

Να φύγουν τα καζάνια του θανάτου από το Κερατσίνι

OΡΓΑΝΩΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ  ΔΙΕΘΝΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ