Γιγάντωση της αμερικανικής βάσης στη Σούδα – Ενεργή συμμετοχή της Ελλάδας στον πόλεμο
Η στρατηγικής σημασίας στρατιωτική βάση της Σούδας η οποία έχει παραχωρηθεί στους αμερικανους επ’άπειρον με την Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ η οποια τροποποιήθηκε (υπογραφτηκε απο τον Μητσοτακη στην Ουασιγκτον το 2021) και σαφως ορίζει πως “επιτρέπεται στην Κυβέρνηση των ΗΠΑ να διατηρεί και να λειτουργεί τις στρατιωτικές και βοηθητικές ευκολίες και εντός των μνημονευόμενων εγκαταστάσεων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, που βρίσκονται: – στον Βόλο (Στρατόπεδο Γεωργούλα), – στο Λιτόχωρο (Πεδίο Βολής), – στην Αλεξανδρούπολη (Στρατόπεδο Γιαννούλη) και – στην Ναυτική Βάση Σούδας.
Η βάση των αμερικανών στη Σούδα αποτελείται από:
α)Το αεροπορικό σκέλος (NSA Souda Bay Top Side), βόρεια του αεροδρομίου Χανίων, με έκταση 445 στρέμματα.
β)Το ναυτικό σκέλος, 2 μίλια νότια του αεροδρομίου, στη βόρεια πλευρά του κόλπου της Σούδας, στην προβλήτα στο Μαράθι (Marathi Pier Complex). Οι 2 αυτές εγκαταστάσεις απασχολούν συνολικά 1.000 άτομα, στρατιωτικό προσωπικό και εργαζόμενους.
Στην ευρύτερη περιοχή της Σούδας υπάρχουν και λειτουργούν 10 τούνελ για αποθήκευση όπλων και πυρομαχικών. Πρόκειται συνολικά για 12.000 τετραγωνικά μέτρα μονάχα υπόγειων αποθηκών, όπου αποθηκεύονται πυρομαχικά από το 1961, ενώ οι υπέργειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ξεπερνούν τα 3.700 τ.μ. Ο ρυθμός μετακίνησης-μεταφοράς όπλων και πυρομαχικών, μέσω της βάσης της Σούδας, έχει εκτιναχθεί τα τελευταία χρόνια. Το οικονομικό έτος 2021 μετακινήθηκαν 11.008 “τεμάχια”, το 2022 μεταφέρθηκαν 14.218 και μετά από μια πρόσκαιρη πτώση το 2023 (9.689), εκτινάχθηκαν σε 20.624 μονάχα το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Η βάση της Σούδας αποτελεί βασικό κόμβο ανεφοδιασμού των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στην ανατολική Μεσόγειο και αυτός ο ρόλος της γιγαντώνεται όσο οξύνεται ο πόλεμος του Ισραήλ στον Λίβανο, η γενοκτονία στη Γάζα και οι συγκρούσεις με τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Στη ναυτική βάση στο Μαράθι λειτουργεί η πλατφόρμα “NATO Carrier Pier K-14”, που χρησιμοποιείται για αεροπλανοφόρα, ελικοπτεροφόρα και μεγάλα πλοία ανεφοδιασμού για εκφόρτωση υλικών. Πρόκειται για τη μοναδική πλατφόρμα στη Μεσόγειο, όπου μπορεί να δέσει πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο. Λειτουργούν επίσης άλλες δύο πλατφόρμες για ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό (NATO West Fuel Pier K-10» και «NATO East Fuel Pier K-12) και μία τέταρτη για ανεφοδιασμό όπλων και πυρομαχικών (K-9 Ammunition Pier). Σε αυτές δένουν και ανεφοδιάζονται: Ταχύπλοα πλοία υποστήριξης μάχης, αντιτορπιλικά και καταδρομικά κατευθυνόμενων πυραύλων (με ή χωρίς πυρηνική πρόωση), αεροπλανοφόρα (με ή χωρίς πυρηνική πρόωση), πλοία αμφίβιων επιθέσεων, αρματαγωγά, υποβρύχια (κάποια εφοδιασμένα και με βαλλιστικούς πυραύλους) κ.ά.
Στις αρχές του περασμένου Απρίλη, οι αμερικανοί απευθύνθηκαν σε κατασκευαστικές εταιρείες για την κατασκευή διώροφου κτιρίου 8.970,26 τ.μ., που «θα ενοποιήσει τις βασικές λειτουργίες αεροπορικών επιχειρήσεων και αεροπορικών μεταφορών της εγκατάστασης, ώστε να υποστηρίξει την αύξηση της κυκλοφορίας». Θα αποτελείται «από ένα συγκρότημα αεροπορικών επιχειρήσεων με ένα νέο terminal επιβατών, χώρους αεροπορικών επιχειρήσεων και ένα terminal για cargo» και θα «πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται τουλάχιστον 30.000 επιβάτες ετησίως». Το κόστος προϋπολογίζεται μεταξύ 25 και 100 εκατομμυρίων δολαρίων.
Από τον Αύγουστο έχουν περάσει από τη ναυτικό σκέλος της βάσης 4 φορτηγά πλοία, με τεράστια χωρητικότητα για μεταφορά φορτίων, ένα πυρηνοκίνητο υποβρύχιο, εφοδιασμένο με πυραύλους κρουζ, 2 αντιτορπιλικά και 1 πλοίο αμφίβιων επιθέσεων. Τον Οκτώβρη, σύμφωνα με το CNN, στην αεροπορική βάση της Σούδας έχουν σταθμεύσει τουλάχιστον 7 ιπτάμενα τάνκερ, 10 C-130 ειδικών επιχειρήσεων, 1 KC-135 ηλεκτρονικού πολέμου και 1 υπερσύγχρονο αεροσκάφος ναυτικών επιχειρήσεων Boeing P-8 Poseidon, ΑC-130. Την ίδια στιγμή, οι αμερικανοί έχουν “φορτώσει” την 115ΠΜ με πλήθος από αεροσκάφη, μεταγωγικά και ιπτάμενα τάνκερ.